Aprendre a llegir comença abans de la lectura de paraules

«El procés lector és complex i no implica només entendre què es llegeix, hi ha uns quants passos previs a la comprensió que la poden facilitar o dificultar»

Núria Grañó / IPPSIC
11 de maig del 2016
Actualitzat a les 11:40h
La lectura comença abans d'agafar un llibre
La lectura comença abans d'agafar un llibre | Íngrid Cano
"El meu fill no entén el que llegeix", "La mestra ens ha dit que hem de llegir amb ell una estona cada dia", "El seu cosí és un any més petit i llegeix més ràpid"... Són molts els comentaris que ens trobem, a consulta, en relació a les dificultats en la lectura. El procés lector és complex i no implica només entendre el què es llegeix, hi ha uns quants passos previs a la comprensió que la poden facilitar o dificultar.

La lectura comença abans de posar-se davant d’un conte o un llistat de paraules. El pas previ a llegir s’anomena consciència fonològica i és important treballar-la amb l’infant perquè li permet distingir els sons que formen una paraula, recurs que l’ajudarà a llegir i escriure amb més facilitat. Per treballar-ho es poden fer jocs a casa, per exemple: buscant noms que comencin, tinguin o acabin amb la lletra ”p”, la “m”, la “t”...; buscant paraules que tinguin 3 lletres, 4 lletres... o 2 síl·labes, 3 síl·labes...; classificant paraules segons les seves inicials... Per tant, l’aprenentatge de la lectura no comença amb paraules escrites en un conte, podem treballar la lectura analitzant les paraules de forma oral.

Més endavant, l’infant ha d’identificar les grafies (lletres) i relacionar-les amb el seu fonema (so), ha d’aprendre que cada paraula escrita està formada per diferents grafies i que algunes poden sonar de forma diferent en funció de les lletres que l’acompanyen. La unió de diferents grafies forma paraules escrites, que pot entendre i relacionar amb objectes, persones, llocs... Més endavant, aprèn que enllaçant paraules es poden llegir frases i textos més complicats.

Quan el nen o la nena comença a llegir amb certa velocitat i fluïdesa, tant un llistat de paraules com un text més elaborat, pot comprendre. Però cal tenir present que la comprensió lectora no només requereix llegir sense errors i amb una velocitat adequada, necessita també que tinguem uns coneixements previs i que sapiguem el significat de la majoria de paraules del text. És a dir, la temàtica del text ha de ser l’adient a l’edat de l’infant, ja que un nen de primer de primària no comprendria un text sobre el cos humà del llibre de text de sisè curs, per exemple.

Per afavorir l’accés a la lectura, sobretot a l’inici d’aquest aprenentatge, és recomanable jugar amb les paraules: comptar els seus sons; dividir-les en síl·labes; agrupar-les segons la seva primera lletra; encadenar paraules on la darrera lletra de la primera paraula que s’ha dit, sigui la inicial de la següent... Els jocs de consciència fonològica ajudaran a l’infant a llegir millor.

Quan es detecten dificultats en el procés d’aprenentatge de la lectura s’aconsella fer una reeducació psicopedagògica d’aquesta per millorar el rendiment lector. 
 

El web de l'institut de psicologia i psicoteràpia de Balaguer, IPPSIC