Lleida només acollirà competicions d'avions si es converteix en una de les seus del circuit mundial

El Govern no vol que l'Aeroport Lleida-Alguaire serveixi només per fer exhibicions de la F1 Race | El festival aeri de Lleida s'enfoca enguany cap a un públic familiar

ACN
05 de maig del 2016
Actualitzat a les 18:20h
El Lleida Air Challenge s'ha presentat aquest dijous
El Lleida Air Challenge s'ha presentat aquest dijous | ACN
La tercera edició del festival aeri Lleida Air Challenge s'ha enfocat cap al públic familiar un cop s'ha confirmat que enguany no es disputarà una de les proves del campionat del món de la coneguda com a fórmula 1 de l'aire, l'Air Race 1. Segons el Govern, l'organització no ha pogut trobar per problemes logístics altres aeroports adequats per fer el circuit de proves i finalment s'ha suspès el que hagués estat la segona edició de la competició internacional.

El festival se celebrarà el 5 de juny i acollirà una quinzena d'activitats entre les quals destaquen demostracions de diverses modalitats aèries, amb la participació d'uns 40 avions, un zepelí, globus aerostàtics i aeromodelismes. S'han reforçat els espectacles acrobàtics i aquest any també hi haurà presència de drones. L'any passat el Lleida Air Challenge va aplegar unes 4.000 persones.

El delegat del Govern a Lleida, Ramon Farré, ha assegurat que l'aeroport d'Aguaire no renuncia a acollir curses de la fórmula 1 de l'aire, sempre que es pugui muntar un circuit de proves mundial i no sigui només una exhibició. Segons ha explicat Farré, aquest any la competició s'ha suspès perquè els organitzadors només comptaven per a fer les proves amb Reno, als Estats Units, i amb l'aeroport de Lleida, mentre que no han pogut trobar altres emplaçaments adequats.

L'any passat la tercera prova es va disputar a la localitat tunisiana de Monastir. El delegat del Govern ha volgut deixar clar que "si algun aeroport del sud d'Europa reuneix les condicions per acollir aquestes proves és aquest, no en tenim cap dubte, però ha de ser part d'un circuit que vagi més enllà de Lleida-Alguaire, ha de ser la F-1 de l'aire, no només una exhibició".

Davant d'aquest canvi s'ha optat per una reorientació del Lleida Air Challenge d'enguany, que serà "més festival que cursa”. Segons el delegat del Govern, s'ha optat per un festival "més familiar", en què el protagonisme ja no el tindran les curses de velocitat, al voltant de les quals en edicions anteriors de l'esdeveniment es programaven altres activitats aèries complementàries, Aquesta vegada, per tant, no hi haurà un "monocultiu dominant" sinó que "serà força més variat, amb més exhibicions aèries de diversa naturalesa, que el faran més amable per a tots els públics i on tothom que hi assisteixi hi pugui trobar el seu encaix".

Per la seva banda, el director del festival, Miquel Vila, s'ha fixat com a objectius consolidar l'esdeveniment per tal que pugui contribuir a potenciar l'aeroport de Lleida-Alguaire com a seu d'activitats relacionades amb l'aviació esportiva. En aquest sentit, Ramon Farré també ha remarcat la "projecció pública" que el festival dóna a l'aeroport en un doble sentit, "que la gent conegui i estimi l'aeroport del nostre territori i que tots aquells operadors que hi puguin estar interessats en sentin a parlar".

Més acrobàcies i activitats per a tots els públics

Ramon Farré ha explicat que la voluntat dels organitzadors ha estat la de reforçar el vessant dels espectacles acrobàtics del festival aeri. Així, entre les activitats que inclou el programa destaquen actuacions de diverses patrulles acrobàtiques, com ara les italianes Pioneer Team, l'equip d'acrobàcia aèria italià format per quatre expilots de l'esquadró de vol acrobàtic de la Força Aèria Italiana (Frecce Tricolori), i el Blue Circe Teami; la Patrulla AirMed, ubicada a l'aeroport de Reus, especialitzada en reconeixement aeri i captura de dades amb sensors aerotransportats, i la Patrulla Jacob 52, l'única de caràcter civil a l’Estat espanyol.

Altres activitats previstes són acrobàcies aèries musicals, ultralleugers, planejadors, trikes, una actuació d'un l'helicòpter de salvament dels Mossos d’Esquadra, una reproducció d'atac aeri, una patrulla d'avions històrics, globus aerostàtics, i demostracions d'aeromodelisme clàssic i de reacció a càrrec del Club d'Aeromodelisme del Segrià. Durant el dissabte dia 4 un zepelí de 42 metres de longitud i 13 de diàmetre volarà sobre la ciutat de Lleida i a primera hora del matí del diumenge es començarà a inflar dins la zona de públic del festival.

Una de les novetats de l'edició d'enguany del festival serà la presència de drons. Mitjançant un espectacle d'interacció amb el públic, es podrà conèixer com es piloten aquests aparells i quines utilitats poden tenir. També cal destacar la presència de sis autogirs, un dels quals pilotats pel campió del món d'aquesta especialitat.

En total, el nombre d'aparells de les diferents modalitats aèries que prendran part en el Lleida Air Challenge superarà els 40, arribats majoritàriament d'aeroclubs de Catalunya i la de la resta de l'estat.

Per altra banda, el festival comptarà amb un espai a cobert per acollir expositors del sector aeronàutic que s'aplegaran en una fira comercial organitzada per Fira de Lleida. Els assistents també podran gaudir d'una exposició de cotxes antics dins la zona de públic. S'organitzaran activitats per a nens (tallers per a fer avions i altres sorpreses). Hi haurà una pantalla gegant i servei de cafeteria i bar.

El Lleida Air Challenge començarà a les 9.30 hores i està previst que finalitzi als voltants de les 13.45 hores. L'entrada té un cost de 5 euros i per als menors de 12 anys és de franc, i pot adquirir-se online a través dels webs www.catalunya.com.