Els vehicles elèctrics no pagaran els peatges de la Generalitat a partir de setembre

Els cotxes de 0 emissions contaminants passaran gratis per la C-16, la C-32 i la C-33

ACN
05 de juny del 2015
Actualitzat el 06 de juny a la 13:12h
El regidor de Seguretat, Mobilitat i Via Pública de l’Ajuntament de Girona, Joan Alcalà, durant la demostració del funcionament del punt de recàrrega de vehicles elèctrics
El regidor de Seguretat, Mobilitat i Via Pública de l’Ajuntament de Girona, Joan Alcalà, durant la demostració del funcionament del punt de recàrrega de vehicles elèctrics | Ajuntament de Girona

Els vehicles elèctrics que ho acreditin no pagaran peatge a les autopistes de la Generalitat a partir del 15 de setembre. Així, els vehicles totalment elèctrics i per tant amb 0% d'emissions contaminants tindran el peatge gratuït a l'autopista C-33 del Vallès, la C-16 del Vallès a Manresa, i la C-32 tant al Maresme com al Garraf.

Ho ha explicat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, en el marc d'un simposi europeu sobre qualitat de l'aire, soroll i els efectes sobre la salut a les aglomeracions urbanes, que es fa aquest divendres a Barcelona.

De la mesura se'n podran beneficiar els més de 3.100 vehicles elèctrics que es calcula circulen actualment per Catalunya. Els propietaris que es vulguin acollir a la bonificació hauran d'estar registrats al portal EcoviaT, que des de l'any 2011 disposa d'un sistema de descomptes que, en funció del peatge, és del 30% per als vehicles amb baixes emissions i que fan més de 16 viatges, i del 40% per als ocupats per tres o més persones. Amb el nou descompte, els vehicles elèctrics passaran a obtenir directament una bonificació del 100%, sigui quina sigui la seva recurrència o ocupació.

El portal EcoviaT té registrats uns 3.400 vehicles amb baixes emissions que actualment gaudeixen de descomptes. Es tracta de vehicles elèctrics, els que funcionen amb gas liquat del petroli (GLP), gas natural o hidrogen; els de gasoil i biodièsel que emeten menys de 108 grams de CO2 per quilòmetre; i els de benzina, bioetanol, i la resta de combustibles que emeten menys de 120 g/CO2/km. La despesa de la Generalitat per assumir aquestes bonificacions, afegint-hi la del 100% dels elèctrics, és d'uns 175.000 euros per a aquest 2015.

Paral·lelament, hi ha vigents d'altres mesures com la reducció de l'impost sobre els vehicles de tracció mecànica (IVTM) per als vehicles menys contaminants en la gran majoria dels municipis catalans, la possibilitat d'usar peatges tous, els aparcaments incentivats, la possibilitat de circular per carrils reservats especials com son l'ús de les vies de servei VAO, o les subvencions per al foment de l'adquisició de vehicles de baixes emissions destinats al servei del taxi que operen a Barcelona i 39 municipis més de l'entorn metropolità.

Punts de recàrrega

Catalunya disposa actualment d'una de les xarxes de recàrrega ràpida i semi-ràpida més denses d'Europa, amb més de 600 punts públics, 42 dels quals són punts de recàrrega ràpida -càrregues de vehicles elèctrics de menys de 30 minuts-, i 17 són punts de recàrrega de gas natural.

Pel que fa a la recàrrega domèstica, el Govern ha donat un nou impuls al vehicle elèctric amb la recent modificació, tot just fa un mes, del Codi Civil català que elimina la barrera de la recàrrega elèctrica vinculada. D'aquesta manera, es va eliminar la principal barrera no tecnològica que tenia fins ara el vehicle elèctric, ja que ara es permet instal·lar a casa el punt de recàrrega a petició de l'interessat amb un projecte tècnic a l'administrador i sense requerir cap tipus de majoria. Al cap d'un mes, aproximadament, es pot instal·lar.