«El amor brujo» de Víctor Ullate esgota les entrades al Centre Cultural Terrassa

La funció que obrirà la 34a Temporada BBVA de Dansa penja el cartell de complet deu dies abans | L'espectacle, una revisió del que es va estrenar el 1994, inclou noves escenografia i vestuari i una aposta trencadora amb un grup de "dark ambient"

Una representació de El amor brujo, del Víctor Ullate Ballet.
Una representació de El amor brujo, del Víctor Ullate Ballet. | Centre Cultural Terrassa
Redacció
17 de febrer del 2017
El amor brujo, amb el Víctor Ullate Ballet, obrirà el 25 de febrer la 34a Temporada BBVA de Dansa al Centre Cultural Terrassa amb un èxit rotund: més d'una setmana abans, l'equipament terrassenc ja ha penjat el cartell d'entrades exhaurides. 

La funció, que tindrà lloc el 25 de febrer, és una revisió de la peça que el ballarí va estrenar fa gairebé 23 anys al Teatre de la Maestranza de Sevilla. El públic podrà veure una nova escenografia i vestuari i es duu a terme una aposta trencadora amb la inclusió del grup de dark ambient "In Slaughter Natives".

El Victor Ullate Ballet obre la 34a Temporada BBVA de Dansa, que portarà al llarg d'aquesta primavera una gala protagonitzada per Ivan Vasiliev (11 de març), la talentuosa parella Blanca Li i Maria Alexandrova (22 d'abril) i una creació contemporània de la companyia italiana Spellbound Contemporary Ballet (20 de maig).

El Amor Brujo, escrita per Falla a principis del segle XX, i de marcat caràcter andalús, aprofundeix en el misticisme gitano, acostant-se a l'amor en la seva forma més primitiva i essencial. Explica la història de Candela, una noia gitana, enamorada de Carmelo, que és turmentada per l'espectre del seu antic amant. Una història d'amor i passió, de llàgrimes i desconsol, de bruixeria i seducció, de mort i de dansa. Una cita ineludible per als amants de la dansa.

La coreografia conté moments de gran bellesa, com Canción del amor dolido, Romance del pescador o Canción del fuego fatuo. Aquesta nova versió inclou també tres cançons populars escrites per Manuel de Falla: Nana, Polo i Asturiana, a més d'una variació de Paco de Lucía per a José, el eterno amante.

En aquesta nova versió es dóna més protagonisme a la llum -el foc fatu-, present en tota la trama, i a l'aposta musical del grup de dark ambient s'hi sumen els efectes musicals creats per Luis Delgado per a la versió original i que condueixen l'espectador a una travessia entre la vida i la mort, un viatge cap al més enllà.

El Víctor Ullate Ballet

La companyia va ser fundada el 1988, Víctor Ullate n'és el director i compta des de 2001 amb Eduardo Lao com a director artístic. Des de la seva creació, es va convertir en la primera companyia privada espanyola de nivell internacional, en pedrera de grans ballarins i en un emblema de la dansa a Espanya.

Al llarg d'aquests gairebé trenta anys, el rigor i l'exigència han sustentat la selecció i formació de ballarins, l'elecció i creació de coreografies, la creativitat i el nivell dels espectacles. En aquests vint anys han format part de la companyia grans ballarins que avui en dia ocupen un lloc rellevant dins de la dansa mundial. El repertori de la companyia abasta totes les facetes del ballet. Des de clàssics com Giselle o Don Quixot - actualitzats per Ullate- fins a peces emblemàtiques de George Balanchine, Maurice Béjart, Hans Van Manen, Jan Linkens, Nils Christie, William Forsythe i Micha Van Hoecke.

Qui és Víctor Ullate?

Víctor Ullate (Saragossa, 1947), és considerat per Maurice Béjart com un dels ballarins espanyols més complets i amb més projecció internacional de tots els temps. Inicià la seva carrera professional en el Ballet Siglo XX sota la direcció de Béjart. El 1997 el govern espanyol li encarrega la formació de la primera companyia de ballet clàssic a Espanya que dirigeix durant quatre anys. Posteriorment, el 1983, crea l'escola que porta el seu nom i cinc anys més tard posa en marxa la companyia on l'actual director artístic, Eduardo Lao, esdevé el primer ballarí de la companyia.

Com a coreògraf, Ullate ha assolit un nivell tan alt com el de les seves facetes de ballarí i mestre. Cal destacar creacions com Jaleos, Arrayán Daraxa, De Triana a Sevilla, El Amor Brujo, Seguiriya, Volar hacia la Luz, Arraigo, Après Toi, Pastoral, El Sur, Samsara, Wonderland i Bolero. La seva carrera com a ballarí, director i coreògraf ha estat reconeguda amb nombrosos premis com el Premi Nacional de Dansa (1989), la Medalla d'Or de les Belles Arts (1996) i el Premi MAX d'Honor (2008).