L'Ajuntament prohibirà la publicitat sexista als carrers de Terrassa

El consistori inclourà unes clàusules per evitar la publicitat sexista en espais públics | La CUP va demanar-ho arran dels anuncis en cabines telefòniques d'una clínica de cirurgia estètica

La regidora de la CUP, Maria Sirvent, davant de l'anunci que va desencadenar les protestes
La regidora de la CUP, Maria Sirvent, davant de l'anunci que va desencadenar les protestes | Joaquim Albalate
Redacció
12 de novembre del 2016
La regidoria de Polítiques de Gènere de l'Ajuntament de Terrassa ha atès la petició de la CUP de prohibir la publicitat sexista als carrers de la ciutat, arran dels anuncis d'una clínica de cirurgia estètica a cabines telefòniques.

El consistori treballa ja en una reforma dels contractes de concessió de publicitat als carrers de Terrassa, amb l'objectiu d'evitar que es puguin mostrar anuncis sexistes. Aquesta maniobra legal està implicant diferents àrees, com ara Via Pública, donat que els suports publicitaris (cabines telefòniques, OPIs, etc) se situen als carrers, però també l'àrea de Contractació, en tant que implica concessions a empreses privades i els plecs de condicions que les regulen. També hi participarà l'àrea de Comunicació de l'Ajuntament, donat el caràcter publicitari del conflicte.

La CUP i la regidora de Polítiques de Gènere, Lluïsa Melgades, passa per estudiar la modificació dels plecs de condicions dels contractes amb les propietàries dels suports, que lloguen l'espai als possibles anunciants. D'aquesta manera es podrien introduir diferents clàusules que prohibissin exhibir anuncis sexistes en els suports publicitaris. A més, s'estipularà les conseqüències que pogués tenir l'incompliment d'aquest punt: des de la retirada de la campanya, passant per una sanció econòmica o fins i tot la prohibició de tornar a licitar per a l'Ajuntament de Terrassa.

Els serveis tècnics de l'Ajuntament estudien com articular aquestes clàusules per a introduir-les en els futurs plecs de condicions. La mesura, però, no podrà ser de caràcter retroactiu, sinó que serà aplicada des del moment en què es renovin les concessions. Per això, és probable que la seva aplicació es faci efectiva al llarg del 2017.

D'altra banda, s'està treballant en definir què es pot considerar publicitat sexista i quins criteris ha de complir per a ser vetada, un paper en el qual el departament de Polítiques de Gènere tindrà una especial incidència.

La regidora de la CUP, Maria Sirvent, s'ha mostrat molt satisfeta de la bona acollida que la proposta cupaire ha tingut en l'equip de govern, al qual li agraeix la disponibilitat a pactar propostes amb el grup anticapitalista. "Ara toca treballar per aprovar les clàusules amb celeritat i evitar, així, nous anuncis sexistes a Terrassa", afirma.

El conflicte es va desencadenar al setembre, quan la CUP va denunciar la publicitat d'una clínica de cirurgia estètica amb seu a Sant Cugat que s'anunciava en cabines telefòniques del centre de Terrassa. Els anuncis, que encara es poden veure, mostren una dona en roba interior, acompanyada d'eslògans publicitaris per fomentar les operacions d'augment de pits, amb ofertes com "quotes de 160 euros al mes" i "amb interessos 0".