L'ecoRZ de Terrassa correrà la cursa internacional Formula Student

El monoplaça elèctric desenvolupat per l'estudiantat de la UPC a Terrassa és l'únic representant de l'estat espanyol als circuits de Hockenheim i Silverstone

Gran expectació en l'acte de presentació del nou ecoRacing
Gran expectació en l'acte de presentació del nou ecoRacing | Foto: Cristóbal Castro
La Torre
09 de juny del 2016

Gran expectació en l'acte de presentació del nou ecoRacing Foto: Cristóbal Castro


L’ecoRZ és un monoplaça elèctric dissenyat i construït per estudiants de l’Escola d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) que formen part de l’Associació UPC ecoRacing. És un cotxe pensat per participar a la competició internacional Formula Student i és l’únic monoplaça elèctric de tot l’Estat que ha estat admès per competir aquest estiu al prestigiós gran premi d’Alemanya, al circuit de Hockenheim, i l’únic equip català que competirà al gran premi d’Anglaterra, al circuit de Silverstone. L’ecoRZ també participarà al gran premi d’Espanya, al Circuit de Catalunya, a Monteló. Aquests tres grans premis formen part de la Formula Student, on els estudiants d’UPC ecoRacing ja llueixen un gran palmarès.

L’any 2008, un grup d’estudiants de l’ESEIAAT de diferents especialitats d’enginyeria van crear l’Associació UPC ecoRacing per construir l’ecoR2, el primer monoplaça de competició híbrid de l’Estat. Des de llavors, estudiants diversos, membres d’aquesta associació han pres el relleu i han treballat ininterrompudament per millorar aquell primer prototip, amb una trajectòria plena d’èxits als circuits internacionals de la competició Formula Student.

Aquest projecte s’ha pogut realitzar durant aquests darrers sis anys gràcies al programa INSPIRE de l’ESEIAAT, premiat recentment com la millor iniciativa docent a la UPC. INSPIRE està basat en el concepte Learning by making, que promou que els estudiants d’aquesta escola generin projectes reals d’enginyeria fora dels horaris acadèmics.

Després de vuit anys de trajectòria, el resultat és el nou ecoRZ, monoplaça 100% elèctric, l’únic espanyol que ha estat admès per competir al gran premi d’Alemanya de la Formula Student, al circuit de Hockenheim, i l’únic bòlid català que competirà al gran premi d’Anglaterra, al circuit de Silverstone. 

Els motius són les innovacions tecnològiques que han realitzat els estudiants, produint un prototip altament competitiu que participarà als esdeveniments més exigents de la Formula Student.

Calendari de competicions

Formula Student Germany, circuit de Hockenheim: del 9 al 14 d’Agost
Formula Student Anglaterra, circuit de Silverstone: del  14 al 17 de juliol
Formula Student Spain, circuit de Catalunya, del 25 al 28 d’agost  

Innovacions

Segons explica el Team Leader d’UPC ecoRacing, Guillem Penalva, “en relació al model d’altres anys, hem reduït l’alçada i, per tant, la posició del pilot és més reclinada, ja que hem redissenyat el xassís multi-tubular d’acer. Aquest fet, argumenta Guillem, “no només contribueix a augmentar el confort del pilot, sinó que també comporta un centre de gravetat més baix, cosa que, unida a l’augment de les vies, permet un millor pas per corba”.

Una altra de les innovacions importants té a veure amb les bateries i el rendiment energètic. Segons Penalva, “gràcies a l’optimització del paquet de bateries aquesta redistribució no compromet en cap moment l’espai i el bon funcionament de la unitat de potència, ja que en menys espai s’han millorat les prestacions”. En aquest sentit, una innovació important que contribueix a l’optimització energètica en el monoplaça és l’aprofundiment en l’estudi de la frenada regenerativa, regulable pel pilot des del volant. Així, doncs, amb el paquet de bateries més petit, se n’ha optimitzat la distribució, sempre en base al seu bon funcionament, una òptima refrigeració i, sobretot, la seguretat”, declara Guillem Penalva.

Pel que fa a l’electrònica, els estudiants han prioritzat aquest principi de garantia de la seguretat. És per això que, segons manifesta Penalva, “l’electrònica de l’ecoRZ ha introduït millores a l’encalç d’una major fiabilitat, comunicació i facilitat en la interacció del pilot amb els sistemes del monoplaça. Així, gràcies a la renovació del quadre d’instruments o la recollida de dades mitjançant telemetria, hem aconseguit millorar l’experiència de conducció per als pilots, ja que en qualsevol moment tenen accés a paràmetres com les revolucions, l’estat de càrrega de les bateries o l’activació del control de tracció, entre d’altres”.  

Els amortidors més lleugers de la competició
 

L'ecoRZ incorpora diverses millores per tal de ser més competitiu Foto: Cristóbal Castro


Tanmateix, del que més orgullosos estan els estudiants que han construït l’ecoRZ és dels amortidors del vehicle. “Els hem fet nosaltres. Estan adaptats a les necessitats i característiques del monoplaça i són uns dels més lleugers de la competició”, diu Penalva.

D’altra banda, probablement els elements que més criden l’atenció del nou ecoRZ són les llandes híbrides de fibra de carboni i alumini, dissenyades i fabricades per l’equip. “El fet de comptar amb aquest tipus de llandes comporta una reducció significativa del pes del conjunt de la roda, i, a més a més, suposa un clar exemple de l’aplicació directa de les noves tecnologies sorgides en el sector de l’automoció, visibles sobretot en els vehicles d’alt rendiment”, afirma l’estudiant.

L’ecoRZ està construït amb materials i processos sostenibles. La carrosseria és d’ABS, plàstic 100% reciclable, un altre tret únic entre els cotxes que participen a la Formula Student. Tot i així, la carrosseria ha estat redissenyada, afavorint l’aerodinàmica del vehicle i optimitzant-ne el gruix per zones, aconseguint així una significant reducció en el seu pes.

A més, aquesta temporada UPC ecoRacing marca la diferència en l’àmbit de la Formula Student amb el seu estudi de l’aerodinàmica, que inclou la viabilitat i els resultats reals d’incloure o no en el seu conjunt aerodinàmic alerons, dissenyats i fabricats pels mateixos estudiants