Els consells per trobar feina, segons una experta de recursos humans

Fer un perfil de Linkedin competitiu és bàsic si es vol trobar feina amb aquesta xarxa.
Fer un perfil de Linkedin competitiu és bàsic si es vol trobar feina amb aquesta xarxa. | Flickr
Redacció
05 de maig del 2016
En motiu del 13è aniversari de Linkedin, una de les principals xarxes socials dedicada al món laboral, Gina Aran, professora del màster en direcció i gestió de recursos humans de la UOC, ha analitzat els avantatges d'aquesta plataforma a l'hora de trobar feina.

Gairebé 9 de cada 10 empreses (un 87%) utilitzen les xarxes socials per reclutar candidats i el 88% dels seleccionadors reconeix que consulta l'activitat dels seus  candidats a Linkedin. Aquesta eina aplega a més de 400 milions de professionals d'arreu del món i a l'estat espanyol el nombre d'usuaris està per sobre dels 7 milions. Per això, Aran considera que ofereix "més i millor informació que el currículum tradicional".

"El perfil que tenim a la xarxa parla de competències, preferències, valors i actituds dels usuaris, per mitjà del que comparteixen, escriuen o dels grups dels quals formen part, per exemple", explica la professora de la UOC, alhora que afegeix: "Contractar nous professionals és costós i els errors surten cars, per això moltes empreses aprofiten eines com Linkedin".  

Dit això, quina és la millor manera de fer servir Linkedin? Aquests són els consells de la professora Aran: 
 
Estat: buscant feina?

"En busca activa de feina" o bé "cercant noves fites laborals" és un dels errors més comuns. "Incloure aquesta informació en la petita presentació del candidat o candidata és un error perquè és una de les primeres informacions que veu el seleccionador", assegura. En aquest sentit, Aran recomana "escriure un titular professional que aporti informació interessant de qui és el candidat o candidata, quina professió exerceix o quins àmbits laborals li interessen".
 
S'han d'acceptar totes les sol·licituds d'amistat?

"Depèn de la nostra estratègia a Linkedin", afirma Aran: "si l'entenem com un espai de networking obert, sí". Tot i això, considera que "sempre és més important la qualitat que la quantitat". Així, com més amplia sigui la xarxa d'amistats "més probabilitats de tenir contactes de qualitat, és a dir, que es generin una feina". Per a l'experta, una bona estratègia és acceptar invitacions gradualment per ser visibles durant més temps al timeline.
 
No abusar d'invitacions i missatges

Cada usuari té un límit de 3.000 invitacions per enviar a nous contactes i segons la professora de la UOC, "a l'hora d'enviar invitacions cal apostar per la qualitat dels contactes", prioritzant els vinculats a la pròpia professió o sector "sempre tenint present la limitació d'invitacions". Pel que fa als missatges privats, Aran alerta que enviar ofertes indiscriminadament i amb massa freqüència "serà rebut com a spam".
 
El millor resum d'un mateix

"La homogeneïtzació dels currículums fa cada cop més important l'espai de 'l'extracte'", una breu presentació on mostrar les pròpies competències i preferències laborals en menys de 2.000 caràcters. Aran aconsella concisió i l'ús de "paraules clau", les que faria servir el mateix candidat per buscar-se. Tot plegat pot resultar més interessant amb imatges, vídeos, o un PDF, "informació molt atractiva per als seleccionadors". Finalment, l'experta avisa que el primer paràgraf "serà el que més llegiran els reclutadors, o potser l'únic, així que cal treballar-lo bé".
 
Recomanacions reals, altrament no valen

Per a tenir un perfil complet a Linkedin, la xarxa demana fer tres recomanacions com a mínim. Aran afirma que "tenen poc valor perquè en ser sempre tan 'hiperpositives' han perdut credibilitat". Per això, l'experta de la UOC recomana que facin referència a projectes o treballs en els quals els usuaris "hagin treballat conjuntament" i que es pugui demostrar. Per a la mateixa xarxa i per als reclutadors "tenen més valor les recomanacions de caps o superiors que les dels treballadors de mateix nivell, o en el cas de ser empresari, les dels clients", destaca.

El decàleg
 
Els experts coincideixen que idealment s'hauria de treballar a Linkedin uns 15 minuts diaris en general i a partir de 30 si s'està en cerca activa de feina. Per això, la professora de la UOC, Gina Aran, proposa el següent decàleg per a treure'n profit:
 
- Dedicar temps al perfil, no fer "copiar i enganxar" del currículum tradicional. Omplir tots els apartats i fer una bona tria del llenguatge i utilitzar paraules clau relacionades amb el nostre àmbit professional al llarg de tot el perfil.

- Posar nom i cognom sense elements afegits que dificultin que et trobin i incloure un bon titular professional que et defineixi.

- Posar com a imatge de perfil una fotografia professional i agradable i intentar publicar fotos o vídeos relatius a la nostra activitat professional, presentacions, enllaços a articles o llibres publicats.

- Escriure un bon extracte: ser concís, fer visible el talent i el nostre valor afegit.

- Detallar l'experiència esquemàticament, el càrrec i les funcions exercides, i fer referència als reconeixements rebuts en cada etapa. Pel que fa a la formació, especificar els estudis, els anys i els centres.

- Personalitzar l'URL del perfil de Linkedin i incloure enllaços a altres xarxes, webs o blogs.

- Publicar regularment: compartir continguts propis o publicacions que aportin valor.

- Comentar i opinar publicacions de persones de la teva xarxa i participar en grups: és la manera de fer-se conèixer i evidenciar el nostre grau d'expertesa.

- Promocionar el perfil per altres canals, posar-lo a la signatura de correu electrònic, en altres xarxes socials i fins i tot a les targetes de visita.

- No convé compartir informació personal. "Ja hi ha altres xarxes com Facebook per a fer-ho".