Ruta per al Racó de Les Fonts de Rellinars

El recorregut passa per balmes i barraques de pedra seca
El recorregut passa per balmes i barraques de pedra seca | Foto: Amics de Rellinars
La Torre
16 de desembre del 2015
Amics de Rellinars amb la col·laboració de l'Ajuntament de Rellinars, la Xarxa de Parc Naturals de la Diputació presenten un bonic itinerari que mostrarà alguns dels trets més característics del paisatge rellinassenc: les fonts, les antigues vinyes i l'esplèndida panoràmica del Montserrat, visible des de gairebé qualsevol indret del poble.

Distància: 4000 m. Temps: 2’00 hores
Dificultat: mitjana
Excursió d’un gran atractiu paisatgístic i fotogràfic, amb pocs desnivells. Apta per a tothom, amb la roba i el calçat adequat.

Itinerari de l'excursió

Recorregut

La ruta comença a la Plaça de Ca l’Anton, sota l’Ajuntament, i baixa el carrer Sant Pere
fins La Fàbrica,on s’inicia el camí de les Fonts i, sobre del Molí, agafem el sender que segueix el recorregut de la sèquia que porta l’aigua de les Fonts fins a la bassa de la Fàbrica. En un revolt de la sèquia, just abans d’uns horts encara ben cultivats, travessem un pontet i trobem

La Balma de l'Andalò Foto: Amics de Rellinars

• La Balma de l’Andalò: Es tracta d’una balma obrada sota el camí ample de les Fonts. Aquesta construcció porta el nom del pagès que conreà aquells camps tot i que també és força coneguda pel servei d’aixopluc que donà a molts rellinassencs, durant la Guerra Civil (1936-1939).

Sobre la balma trobem la cruïlla del camí de les Fonts amb el camí de Les Cases que coincideix altra cop amb el GR-5. Continuem per aquesta pista durant uns cent metres de pujada i després seguim per un corriol planer que voreja el Racó de les Fonts. Per tot aquest indret podrem encara apreciar restes de l’antic cultiu de la vinya així com les dues:

• Barraques de Les Cases: Ens consta que la masia de Les Cases ja es dedicava al conreu de la vinya el 1478 i que el seu celler i els cups eren una de les principals riqueses d’aquesta antiga llar. Amb la imatge del Serrat de Rellinars i la contínua presencia de Montserrat al fons arribem a

• La Barraca de la vinya del Masnou: Tot i que no es conserva actualment cap masia amb aquest nom sabem que formava part de les nombroses edificacions que existien en aquest vessant al segle XV. La barraca, situada en un replà cara a Montserrat i envoltada de feixes és una mostra de les típiques construccions de pedra seca que poden trobar-se a Rellinars: de planta simple, rodona, amb falsa cúpula i llindar de llosa, que aprofita part del roquetar que li fa de paret posterior. La peculiaritat d’aquesta barraca resideix en el fet que coneixem l’època en què es va construir i el seu constructor, el Tonet de Cal Masferrer, que encara recorda que ho va fer seguint les instruccions del seu oncle de Cal Pere Vaquè. Es tracta, per tant, d’un treball netament rellinassenc.

La Barraca de la vinya del Masnou Foto: Amics de Rellinars

Molt a prop, podem observar-hi també restes de la bassa amb el canyar i el safareig per
ensulfatar. Avancem encara un centenar de metres planers en direcció la línia elèctrica i trobarem una altra barraca de vinya restaurada. Del davant de la barraca de Les Cases podem avançar encara uns metres per les feixes, seguint unes antigues arneres, en direcció a llevant i arribarem, ja dins els límits del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i Serra de l’Obac, a una altra barraca.

Del darrere la vinya del Masnou en surt un sender estret i costerut que puja uns 200 metres fins a retrobar el GR-5, prop la Masia de Les Cases. Des d’ací seguim baixant sota el recorregut dels pals elèctrics i arribem al mur de contenció sobre la riera. En aquest punt, trobarem un camí senyalitzat que creua la riera de Rellinars pels gorgs dels Banys Susanna i ens porta fins la Font de Carlets. Paral·lelament a la riera, el camí segueix fins la Font Falsa i Les Fonts de Rellinars. Val la pena aturar-s’hi i omplir les cantimplores doncs l’abundosa i excel·lent aigua d’aquestes fonts ha estat un dels millors reclams turístics del poble des de temps immemorials. A partir de d’ací podem continuar pel camí de la sèquia, o bé pel camí ample fins retornar al punt de sortida.