Evolució i anècdotes del busseig a Terrassa al sopar de l'Ateneu

El Club de Mar va participar en el rescat d'un aerotaxi avió de la companyia ALPHA, accidentat el 21 de novembre de 1974

La Torre
05 de març del 2015

Els comensals van poder escoltar com ha canviat el busseig al llarg del temps Foto: Ateneu Terrassenc


L'Ateneu Terrassenc va organitzar un sopar tertúlia sobre els antecedents històrics del busseig esportiu a Terrassa. L'acte es va iniciar amb un audiovisual basat en la figura de Pere Ros Gasset, recentment traspassat, i que va ser el primer President del Club del Mar. Ros va ser un dels pioners del submarinisme a la nostra ciutat juntament amb Joaquim Campà, Joan Baca Pericot (formats al CRIS Centre de Recuperació i Investigacions Submarines) i que, amb l'impuls de Santi Trullàs Vila, ex-tinent d’Alcalde de Cultura i Esports de l’Ajuntament de Terrassa, i amb la incorporació de Josep Quera Martí i Sebastià Mas Plana, amb els quals va fundar el Club del Mar CRIS Terrassa l’any 1968.

Josep Maria Sans, soci del Club i submarinista en actiu, va encarregar-se de fer la introducció, on va fer palès la importància i dificultat dels inicis d’aquesta pràctica esportiva per la limitació de mitjans i tecnologia bàsica propis de l’època. Posteriorment, Sebastià Mas, cofundador i ex-President del Club del Mar, Joan Baca, Fermí Estragués, Isidre Grau, Ramon Guimjoan i Feliu Daví van anar fent una exposició de l'evolució del busseig a la nostra ciutat al pas del temps. Als anys vuitanta, l'entitat va arribar a assolir més de tres-cents socis. 

En la seva tasca divulgativa de les activitats submarines, a partir de l’any 1980 es van desenvolupar quatre biennals de fotografia submarina i un campionat del món de foto, amb la participació de més de trenta països amb aportació d'unes quatre-centes obres. També van ser exposades algunes de les tasques humanitàries i altruistes que des del moment de la fundació del Club i durant la dècada dels anys 70 va realitzar, centrades en múltiples rescats d’accidents tant en el mar com en rius o pantans. 

Un dels comentats va ser el rescat d’un aerotaxi avió bireactor “CESSNA 500″ de la companyia ALPHA, accidentat el dia 21 de novembre de 1974 a les 23,35 h. en enlairar-se de l’aeroport del Prat i que va caure a unes tres milles mar endins front la desembocadura del riu Llobregat. A petició de la Comandància de Marina de Barcelona el Club va col·laborar en la recerca el dia 23 de novembre amb el dragamines “EO” de l’Armada, i un grup de submarinistes del Club del Mar de Terrassa i del CRIS Barcelona. L’avió amb les víctimes va ser localitzat pel submarinista del Club del Mar Sebastià Mas a una fondària d’uns 15 metres, després d’una immersió de 75 minuts de durada.

Tant per les seves activitats esportives, culturals, recreatives i humanitàries, el Club del Mar de Terrassa, va assolir gran prestigi en els àmbits Federatius Catalans i Internacionals. L’explicació es va concloure amb algunes anècdotes divertides pròpies de les activitats d’aquest esport.