Terrassa vol rebaixar la contaminació de l'aire

El Pla de millora que la qualitat de l'aire aprovat aquest dijous en sessió plenària estableix 43 mesures a aplicar | El trànsit de vehicles a motor és l’origen principal de les emissions del municipi

La Torre
27 de febrer del 2015
Actualitzat el 05 de març a les 17:09h
El Ple de l’Ajuntament de Terrassa ha aprovat aquest dijous l’aprovació inicial del Pla de millora de qualitat de l’aire de Terrassa 2015-2020, el document amb el qual el Consistori vol desplegar un conjunt de mesures per rebaixar els nivells de contaminació de l’aire i millorar-ne la qualitat. 

Amb aquest Pla, l’Ajuntament de Terrassa s’ajusta a la legislació vigent a nivell català, estatal i europeu. Segons la Llei 34/2007 de qualitat de l’aire i el Reial Decret 102/2011 relatiu a la millora de la qualitat de l’aire, Terrassa ha de disposar d’un Pla de millora de la qualitat de l’aire propi, pel fet de tenir més de 100.000 habitants i d’ubicar-se dins la zona de protecció especial de l’ambient atmosfèric. L’elaboració del pla està recollida al Pla de mandat 2012-2015. 

L’àrea de Planificació Urbanística i Territori ha redactat el Pla amb el suport de la Diputació de Barcelona i la participació de l’Agència d’Ecologia urbana de Barcelona com a consultor extern. El document incorpora l’inventari georreferenciat d’emissions de òxids de nitrogen (NOx) i de partícules en suspensió inferiors a 10 micres (PM10), així com el diagnòstic de l’evolució de la qualitat de l’aire en el període 2006-2013. Aquests dos estudis són els instruments necessaris per dimensionar les mesures a emprendre per tal de restablir la qualitat de l’aire a Terrassa. 

La diagnosi del Pla fa palès que el trànsit de vehicles a motor és l’origen principal de les emissions del municipi. Per aquest motiu, el conjunt de 43 mesures que estableix el pla posa l’accent en la mobilitat. Amb aquestes actuacions, que es desenvoluparan de manera progessiva, es pretén reduir les emissions dels vehicles, augmentar la utilització del transport públic i col·lectiu, fer que aquest sigui menys contaminant, incrementar els desplaçaments a peu o en bicicleta, reduir les emissions derivades de la distribució urbana de mercaderies, dels serveis municipals, de les obres i de les indústries; i finalment reforçar les activitats de divulgació, sensibilització i participació ciutadana i establir eines de seguiment de la qualitat de l’aire i d’actuació en episodis de contaminació.

Les 43 mesures, englobades en 8 línies d’actuació, es desenvoluparan per fases fins al 2020. Les primeres accions, que es començaran a aplicar durant 2015, tenen relació amb les emissions industrials, d’obres i en general de fonts fixes. També aquest any es posaran en marxa mesures de divulgació, sensibilització i participació ciutadana i altres destinades al seguiment de la qualitat de l’aire i a la reducció d’emissions en episodis de contaminació. 

Altres actuacions, sobretot les relacionades amb la reducció d’emissions provinents de la mobilitat, s’han d’acabar de definir, perquè aniran estretament relacionades amb el nou Pla de Mobilitat Urbana, que actualment està en fase de redacció. Aquest paquet de mesures intentarà reduir el nombre de vehicles en circulació i fer que els que circulin siguin menys contaminants. En aquest apartat s’inclouen també les accions destinades a incrementar l’ús del transport públic i dels desplaçaments en bici o a peu. 

Un cop aprovat el document, aquest se sotmetrà a informació pública durant un mes i es traslladarà al departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya.