La història d'un tren que va salvar desenes de vides

Les més de 40 rieres del Vallès es van col·lapsar en només una hora aquell fatídic 25 de setembre de 1962 deixant les vies del tram Terrassa-Barcelona de FGC totalment inutilitzades, amb ponts caiguts, trens fets ferralla i rails desfets

La Torre
25 de setembre del 2014
Actualitzat a les 12:39h
Els trens afectat per les fortes precipitacions que van caure aquell 25 de setembre
Els trens afectat per les fortes precipitacions que van caure aquell 25 de setembre | Foto: FGC

Els trens afectat per les fortes precipitacions que van caure aquell 25 de setembre Foto: FGC


Avui fa 52 anys de la tràgica riuada al Vallès Occidental que va deixar un balanç de gairebé un miler de persones mortes o desaparegudes. Va ser el pitjor desastre natural del segle XX a Catalunya i va significar un drama humà i econòmic que va afectar les poblacions de Terrassa, Sabadell i, sobretot, Rubí, entre d'altres.

Ferrocarrils de la Generalitat ha volgut tenir un record especial d'aquella tragèdia no només explicant com van afectar els 95 litres en 45 minuts a les vies del tren del trajecte Barcelona-Terrassa sinó també mostrant algunes fotos espectaculars. 

Les més de 40 rieres del Vallès es van col·lapsar en només una hora. L'important moviment migratori dels anys 60 havia fet augmentar dràsticament les ciutats del cinturó de Barcelona com ara Terrassa, Sabadell i Rubí. Això va suposar la construcció de milers d'habitatges en llocs inusuals i potencialment perillosos com són rieres i llits de rius, en principi, secs.

Expliquen que enmig d'aquell caos, els trens dels Ferrocarrils de Catalunya van tenir un paper fonamental en el salvament de moltes persones. En els trams situats al bell mig del Vallès, les vies van quedar totalment inutilitzades, amb ponts caiguts, trens fets ferralla i rails desfets. Un d'aquells trens, el que havia d'arribar a les deu de la nit a Terrassa, va suposar el salvament per a molts viatgers que no donaven crèdit a allò que veien al seu voltant.
 

Les vies del tren van quedar totalment destrossades a causa de la pluja Foto: FGC


Segons recull la pàgina del Facebook de l'empresa, Francisco Duce, el maquinista que conduïa aquest tren, va tenir un paper clau per als viatgers del seu tren. En veure que la forta pluja era molt perillosa per a la circulació, va decidir aturar el tren en una esplanada situada abans d'arribar a Terrassa. L'aigua arribava a les portes del tren i obrir-les hauria suposat la inundació dels vagons. Duce, adduint que la seguretat de tots els viatgers era el més important va decidir no obrir les portes ni davant de les exigències d’alguns viatgers que creien que podrien sortir nedant. Finalment, els passatgers que anaven en el tren van sortir sans i estalvis passades les dotze de la nit.

Aquesta és només una de les moltes històries que al llarg dels darrers anys s'han donat a conèixer per tal que les generacions posteriors poguessin conèixer la tragèdia. 
 

Les vies del tren van quedar convertides en autèntica ferralla Foto: FGC

 

Estat en què va quedar una de les estacions de la línia del Vallès Foto: FGC