Vacarisses i Rellinars s'uneixen per fomentar la llengua

Les tres escoles de primària dels dos municipis, conjuntament amb l'Institut, enceten una prova pilot per enfortir els vincles entre l'alumnat a través de la creació de nou contes

Lluïsa Tarrida
29 de març del 2014
Els alumnes de l'escola de Rellinars han participat al projecte Foto: M.C.

"En un barri de barcelona, concretament al de Gràcia...". Així comença un dels nou contes a quatre veus elaborats per estudiants de Vacarisses i Rellinars. Es tracta d'un projecte de caràcter anual i pilot que s'està duent a terme aquest curs entre les escoles Font de l'Orpina i Pau Casals de Vacarisses amb l'escola de Rellinars i l'Institut de Vacarisses. L'objectiu és motivar l'escriptura entre els estudiants alhora que es reforça els vincles entre quatre centres públics d'ensenyament.

"Ja fa uns quants anys que els tres centres de primària i l'Institut tenim un grup de coordinació per anar polint i millorant aspectes pedagògics" explica Núria Carbonell, membre del grup de coordinació des de l'escola Font de l'Orpina, i afegeix "cada curs fem activitats conjuntes, algun any havíem fet per exemple una obra de teatre, però ara hem volgut fer una activitat més llarga i que lligués realment el treball de tots els centres. D’aquí va sortir la idea de fer els contes col·laboratius". El motiu d'escollir contes i no per exemple assaigs o narracions llargues és perquè el conte és "un text que els alumnes ja tenen molt interioritzat, és a dir, ja saben que està dividit en tres parts, i això ens permetia repartir cadascuna de les parts entre les tres escoles", expliquen els organitzadors.

Els alumnes vacarissencs de sisè de primària i de quart a sisè de Rellinars han confeccionat nou contes. La peculiaritat es troba que cada centre ha participat en l'elaboració de tots els contes. Com? A vegades, han creat l'inici de la història, d'altres han estat els encarregats de fer-ne el nus, i en d'altres els ha tocat desembolicar el conte i donar-li un final. D'aquesta manera, tots i cadascun dels alumnes de les tres escoles s'han sentit partícips dels nou contes. Un cop fets els contes, aquests s'han enviat a l'Institut de Vacarisses. És aquí on els alumnes d'aquest centre hauran de posar a treballar la seva imaginació per iŀlustrar-los o afegir-hi elements audiovisuals.

En aquests moments, el projecte es troba ja en aquesta segona fase, és a dir, els nou contes ja són una realitat i és el torn dels estudiants de secundària d'acabar de donar-los vida i arrodonir-los. "Tot i que no sé fins a quin punt són conscients del que això ha significat a nivell organitzatiu, als estudiants els ha agradat molt poder pensar una idea sabent que no serien ells qui acabarien el conte", raona Maria Casanovas, coordinadora de l'escola de Rellinars.

Estudiants de sisè de primària de l'escola Font de l'Orpina de Vacarisses Foto: A.S.

A punt per Sant Jordi  
A Rellinars s'han hagut d'ajuntar diversos cursos per la falta d'alumnes i això ha passat factura a nivell intern, "potser canviaria el treball organitzatiu dins l'aula, eren tants pocs els alumnes implicats que ha estat molt puntual i poc treballat com a grup classe la seva repercussió", reflexiona Casanovas. No obstant, subratlla que la idea de poder participar en una activitat col·laborativa amb les altres escoles va ser molt "ben rebuda" per part del claustre i que ha ajudat a crear "vincles entre alumnes i exalumnes de l'escola, ara a l'Institut".

Des de l'escola Font de l'Orpina també valoren l'experiència positivament i esperen que es vagin "polint" alguns aspectes "perquè l'any vinent tot vagi més rodat, però en general, estem satisfets de la feina feta", manifesta Carbonell. Millorar la coordinació entre centres o estipular un calendari més ajustat de lliurament dels contes són petits retocs que s'hauran d'anar introduint.

Del mateix parar són Miguel Ángel Gallego i Anna Solernou, els dos tutors de sisè de Font de l'Orpina, responsables de fer treballar als nens i guiar-los en aquest projecte. "La idea és molt bona. Els nens estan gaudint de l’experiència. Ara bé, creiem que el més bonic serà quan els alumnes tinguin el resultat final davant i comprovin com han quedat tots els contes". Això serà d'aquí poc, ja que la idea és que tot estigui enllestit pel dia de Sant Jordi i que cada alumne pugui endur-se un exemplar dels contes a casa.

Els mestres Gallego i Solernou destaquen que "l'experiència ha servit perquè els alumnes practiquessin l'estructura d'un text, veiessin la importància que té mantenir una coherència i també donar ús a les noves tecnologies per compartir coneixement". La bona rebuda per part de tots els agents implicats fa preveure que l'any vinent el projecte agafarà encara més cos i es mantindrà ben viu. Ara, només cal esperar al proper mes d'abril per veure quin ha estat el resultat final de tants mesos de treball.