500 veïns tallen la C-58 a Vacarisses

Les cues a l'autovia de La Bauma han arribat als dos quilòmetres a tres quarts d'una

Joan Manel Oller / Lluïsa Tarrida
03 de març del 2013
Tall de la C-58 a l'alçada de Protecció Civil
Tall de la C-58 a l'alçada de Protecció Civil | J.M.O.
Tall de la C-58 a l'alçada de Protecció Civil Foto: J.M.O.

L'autovia de la Bauma, la C-58, ha romàs tallada una mitja hora entre un i tres quarts d'una d'aquest diumenge per una protesta ciutadana. Uns 500 veïns de Vacarisses han mostrat així el se malestar per l'elevada sinistrabilitat de la via. La jornada ha estat una festa, amb timbalers i diables amenitzant-la i un sol espectacular, de primavera.

En la rotonda de sortida de la manifestació hi havia 23 files i unes 20 persones a cadascuna, el que oferix una xifra d'unes 460, a les que cal sumar totes les afegides posteriorment, tot i que una part no ha anat fins la C-58. La normalitat ha estat la nota dominant, amb efectius dels Mossos i de la policia local controlant tots els accessos.

Les cues de vehicles han arribat als dos quilòmetres en els dos sentits de la marxa (Terrassa-Manresa), al voltant de la caseta de Protecció Civil i del radar de la zona. Els conductors s'ho han pres amb calma i han entès la protesta, tot i que alguns han decidit fer mitja volta.

La concentració ha sortit des de la rotonda ubicada davant de la fàbrica Kinesia fins a la C-58, a la zona de la caseta de Protecció Civil. La idea era fer "un toc d'atenció a la Generalitat i alhora conscienciar a la ciutadania del greu problema que tenim amb la sinistralitat en aquest tram de l'autovia de la Bauma", explica Daniel Teixidó, de la FAVV. Tots els partits polítics han donat suport a la convocatòria, així com també diverses entitats socials i culturals.

L'entitat ha decidit fer un pas endavant i dir prou als accidents a la C-58 ja que al seu parer "hem vist com han anat passat els anys i només s'han posat pedaços, no s'estan fent les coses com cal i no s'està aplicant tot aquell paquet de mesures orientades a reduir la mortalitat a la via". Aquestes mesures passaven per instal·lar radars fixes, panells de New Jersey o la neteja continuada de la via al seu pas per l'abocador de Coll Cardús, i en canvi des de l'administració "com a única mesura posen de divendres a diumenge al matí ràdars, amb càmara o no, potser perquè han detectat que el cap de setmana hi ha un major índex d'accidents", explica Teixidó.

Els punts negres
Cansats de "lluitar sense que ens facin cas", la Federació ha sortit al carrer per mostrar la seva "indignació" sobretot per la falta de mesures en els dos punts negres de la C-58 al seu pas per Vacarisses. Aquests punts són: per una banda, la sortida del túnel a Coll Cardús direcció Viladecavalls, on "els camions que van a l'abocador porten les rodes brutes de terra i l'escampen pel paviment, deixant l'asfalt relliscós i perillós"; i per l'altra, la baixada després del túnel fins a la carretera d'Olesa, on s'agafen grans velocitats en el carril de baixada, i de pujada hi ha dos carrils i per tant és una  zona sensible perquè "la gran majoria d'accidents són fruit de topades frontals o fronto-laterals, per això pensem que els New Jersey evitarien moltes d'aquestes col·lisions". A més, cal afegir que les sortides i entrades des de les urbanitzacions tampoc són especialment seg ures, ja que no tenen el carril d'acceleració.

Des de la Federació de Veïns reconeixen que s'han fet millores en els darrers anys però consideren que la situació ja és insostenible i que s'ha d'actuar amb més fermesa per evitar que es produeixin més morts a l'autovia de la Bauma.