Dilluns vinent es reprenen les obres del ferrocarril a Terrassa

El conseller de Territori, Lluís Recoder, ha manifestat aquest dimecres que el termini d'execució està previst en 12 a 14 mesos

Lluïsa Tarrida
03 d'octubre del 2012
El conseller de Territori ha anunciat que les obres dels FGC es reprenen
El conseller de Territori ha anunciat que les obres dels FGC es reprenen | Lluïsa Tarrida
El conseller de Territori ha anunciat que les obres dels FGC es reprenen Foto: Lluïsa Tarrida

Tot fa pensar que a finals de l'any vinent o principis de 2014, Terrassa ja disposarà de tres noves estacions de Ferrocarrils. Aixi ho ha anunciat aquest dimecres, el conseller de Territori i Sosteniblitat, Lluís Recoder, en un acte que ha servit per afirmar que dilluns vinent, dia 8 d'octubre, es reprendran les esperades obres després d'estar més de dos anys aturades. "La represa de les obres de perllongament serà imminent ja que hem trobat les vies de refinançament necessàries per tirar endavant el projecte i assegurar-nos que no es tornaran a encallar", ha aclarit Recoder.

El termini d'execució està previst que sigui d'entre 12 a 14 mesos, un cop finalitzades, des dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) hauran de realitzar tot un seguit de proves per assegurar-ne el sistema de seguretat. Les obres consisteixen en 4,5 quilòmetres de línia, amb dos túnels en paral·lela, els quals ja s'han executat, i en els recintes de les noves estacions, les quals ja estan molt avançades. Les tasques pendents són de la superestructura de via i catenària, l'arquitectura, instal·lacions i senyalització. Així doncs, "la part bàsica ja està feta, per això calculem que es trigarà poc més d'un any a finalitzar-les", ha dit el conseller.

Com finançar les obres
Recoder ha explicat que el pressupost total de les obres és de 401 milions d'euros, dels quals 295,6 milions pertanyen a obra executada. D'aquests, 175 milions d'euros ja han estat abonats mentre que els 120,6 restants estan pendents de pagament. D'aquesta manera, d'obra endent d'executar només hi ha 105 milions d'euros.

Des de la conselleria han afirmat que el refinançament, motiu pel qual s'ha anat ajornant les obres, s'ha aconseguit mitjançant un crèdit del Banc Europeu d'Inversions així com amb 24 mètodes alemanys que ja estaven contractats però que s'han renegociat.

Aquests mètodes, dels quals Recoder va afirmar en el seu moment que la voluntat era no contractar-ne cap de nou, 1.400 milions repartits en 10 obres a tot el territori català i que s'hauran d'anar abonant fins al 2019.

Les quotes de pagament són, al parer de Recoder, "assumibles" i suposarà pagar 186 dels 640 previstos per al 2013. El mètode alemany és un sistema de finançament diferit d'infraestructures que consisteix en què l'Administració paga l'obra a l'empresa constructora un cop ja està acabada.

Lluís Recoder ha afirmat que "entenem que les obres van generar il·lusió i posteriorment decepció. Ara esperem que els terrassencs es tornin a il·lusionar amb aquesta obra que saben que els representarà beneficis un cop s'hagin superat les inevitables molèsties que ocasionen en la vida diària i en els comerços".

Es preveu que amb el perllongament es passi d'uns 12.000 viatges/diaris a Terrassa a 32.000 viatges/diaris. "És una infraestructura bàsica per la ciutat, que ha de servir per moure'ns de forma més sostenible i que ha d'ajudar a dinamitzar el teixit productiu de la nostra ciutat" ha afegit el tinent d'alcalde Jordi Ballart.