Rull admet que no hi ha diners per les variants de les Planes i Sant Feliu

Els nou alcaldes de l'anomenada "carretera de la vergonya" es reuneixen amb el conseller de territori per fixar dates a les obres de millora de la via | El govern desdoblarà el tram entre Montfullà i Bescanó, el 2017

Reunió del conseller Rull amb els alcaldes de la «carretera de la vergonya»
Reunió del conseller Rull amb els alcaldes de la «carretera de la vergonya» | M. López / ACN
ACN
29 de juny del 2016
El conseller de Territori s'ha reunit aquesta tarda amb els nou alcaldes dels municipis compresos al tram de l'N141e i la C-63 entre Salt (Gironès) i Sant Feliu de Pallerols (Garrotxa), l'anomenada "carretera de la vergonya". Rull ha admès que la situació de la via, designada amb aquest "apel·latiu sòrdid" exigeix a la Generalitat actuar-hi per millorar-ne el traçat.

El conseller també ha admès que no hi ha data per les variants de les Planes i Sant Feliu de Pallerols "A curt i mitjà termini, la manca de disponibilitat pressupostària fa impossible engegar-los", ha precisat. En concret, són sis projectes els que estan aplaçats sine die, amb una "valoració econòmica molt alta": les variants d'Amer (27 MEUR), de Bescanó (52 MEUR), la de les Planes d'Hostoles (11 MEUR) i la de Sant Feliu de Pallerols (20 MEUR), i la millora dels trams compresos entre Bescanó i Anglès (73 MEUR), i entre la sortida d'aquest municipi selvatà i Amer (44 MEUR).

Tot i que ara no es puguin engegar, Rull ja ha concretat als alcaldes que la Generalitat avançarà en la redacció dels projectes per tenir-los a punt "i preparats per licitar" quan la situació econòmica ho permeti. "Aquest 2016 ens centrem en millorar la seguretat al tram de la Pilastra, una obra que hem pogut salvar amb els pressupostos prorrogats", ha conclòs el conseller. 

El desdoblament entre Montfullà i Bescanó, llest al 2017

L'obra més immediata, i que de fet es licitarà demà mateix, és la millora de l'N-141e al tram de la Pilastra, comprès entre Montfullà i Bescanó. "Aquí, la carretera és estreta, passa per zona obaga i no n'hi ha prou amb millorar l'enquitranat", ha precisat el conseller. 

La millora, que es licitarà per 4.316.000 euros, permetrà adreçar el revolt tancat que hi ha en aquest tram i eixamplar la calçada (que passarà dels 6,5 metres als 9). Per fer l'obra, es guanyarà terreny a la muntanya, rebaixant part del talús existent. A més, a l'altra banda –la que dóna al riu- s'aixecarà un mur de separació entre la carretera i la via verda que hi passa a tocar.

L'objectiu del Departament és enllestir la millora a finals del 2017. Es calcula que caldran uns dotze mesos d'obres, però el conseller ja ha avisat que la data no és definitiva. "És una zona que concentra un trànsit elevat; si hem d'allargar el termini una mica més ho farem, amb l'objectiu de no impactar en la mobilitat", ha concretat el titular de Territori.

La variant d'Anglès, a mig termini

Després d'aquesta actuació "immediata", Rull ha concretat que la propera que es preveu a mitjà termini serà la variant d'Anglès. Aquesta obra permetrà enllaçar l'N-141e des de la rotonda de l'Antex amb la C-63 a l'alçada del cementiri. D'aquesta manera, el trànsit pesant que enllaci amb l'eix transversal no haurà de creuar el poble. 

S'estima que el cost de la variant serà de 29 MEUR. L'objectiu del Departament és actualitzar-ne el projecte entre aquest any i el vinent, amb la intenció de licitar l'obra el 2018 i engegar els treballs aquell mateix any. "És una obra que té una envergadura significativa, i hem volgut ser molt pragmàtics", ha concretat el conseller de Territori.