Fòrum

TEMA: Declaracions d'Octavi Serret, llibreter

Declaracions d'Octavi Serret, llibreter16/07/2011 - 18:55:48
Nom: Anonim

Octavi Serret: ‘Els polítics utlitzen la llengua per la confrontació, jo cerco la convivència lingüística, unir territoris’.

El responsable de la llibreria Serret de Vall-de-roures (El Matarranya) comenta la intenció de Luisa Fernanda Rudi, nova presidenta de l’Aragó, de modificar la Llei de llengües per deixar de considerar el català com a llengua pròpia

Les paraules de la senyora Luisa Fernanda Rudi no m’agafen per sorpresa. Ja ens ho esperàvem els que treballem per la llengua catalana. Sabíem que la primera cosa que faria seria limitar el català. Aquesta actitud ens farà anar enrere. I trobo malament i de molt mal gust que rebati una llei amb aquesta intenció. Però no vull entrar en temes polítics, perquè el tema lingüístic és un tema del dia a dia i no s’hauria de polititzar.

La meva opinió és des de la part pràctica, de l’ús de la llengua al carrer i l’ús de la llengua literària, ja que em moc entre llibres i entre autors. Aquesta famosa Llei de llengües del 2009 és tan ‘light’ que en alguns municipis ni tan sols s’ha aplicat. Això al Matarranya no ha passat tant, però sí a comarques com la Llitera. Ara, jo sempre ho dic: mentre la gent del Matarranya segueixi parlant en el nostre català, estem salvats. Perquè ‘ells’ no volen reconèixer que parlem català. Per a ‘ells’ és una falta de respecte que en una part de l’Aragó es parli aquesta llengua.

Ara, el gran repte és l’escola. Tenim dret a estudiar el català, però aquest any a l’educació primària només se’n feia mitja hora la setmana, i a l’ensenyament secundari encara pitjor, perquè era una assignatura optativa. Tant de bo tinguéssim una assignatura de català a l’escola, tot i que sempre he defensat que hauria de ser amb la nostra variant.

Els polítics utlitzen la llengua per buscar confrontació. Jo faig tot el contrari: cercar la convivència lingüística, unir territoris. Tenim una realitat trilingüe, i avui totes tres llengües conviuen perfectament al Matarranya. Nosaltres potenciem aquesta convivència amb iniciatives com el llibre ‘Poesia a la frontera’, una antologia de poetes en llengua catalana, aragonesa i castellana. Hi participen noranta poetes, molts de la Franja, però també alguns dels millors de Catalunya i alguns dels millors de l’Aragó. L’antologia és feta per Sant Borrell.

Aquesta ‘Poesia de frontera’ neix per culpa d’un altre llibre, ‘Val de Zafán’, on recuperem textos sobre el nostre tren, que ara és una via verda. El tren és una referència del nostre territori i un nexe d’unió. Artur Quintana n’és el curador. Amb iniciatives com aquestes hem intentat unir el territori i les llengües. A més, els llibres són una bona manera que els poetes, els escriptors, els intel·lectuals, s’enriqueixin i es coneguin.

Octavi Serret, llibreter
(Opinió recollida per telèfon per la redacció de VilaWeb)

Respondre  
Re: Declaracions d'Octavi Serret, llibreter17/07/2011 - 16:26:42
Nom: Recesvinto

Eso estaría muy bien si en Cataluña se respetara el español, porque sería coherente justo e igualitario. Pero no es de recibo proteger el catalán en Aragón y atacar el español en Cataluña. ¿Verdad que no? Apliquemos los mismos principios en todas partes donde el problema lingüístico es real (no sé si en Aragón es real o inventado, lo desconozco) y por lo menso podremos decir que tenemso una política lingüística razonable y coherente.

Respondre  
La llengua de les serps17/07/2011 - 21:26:38
Nom: Miquel S

16:26:42.

Ui si! quan a l'Aragó el català sigui tant "minoritari i prohibit" com el castellà a Catalunya després demanarem respecte.

Jo a Saragossa ja em fa cosa parlar en castellà ja que ningú em respon de tant respecte que tenen pel català.

I de l'aragonés què?

Respondre  
Re: Declaracions d'Octavi Serret, llibreter17/07/2011 - 23:51:22
Nom: Recesvinto

Lo que has escrito y cómo lo has escrito me permite concluir que contigo no tengo nada que hablar. Pertenecemos a esferas tan diferentes de la cultura y la educación que no hay posibilidad de dialogar.
lo siento de verdad, pero lo inevitable es así.

Respondre  
Re: Declaracions d'Octavi Serret, llibreter11/08/2011 - 04:26:27
Nom: EL PANADERO DE TONA

Creo que la especie se llama UNICEJUM FRANJARIUM

Esta en extinción...

Sin acritud

Respondre  
Re: Declaracions d'Octavi Serret, llibreter11/08/2011 - 13:34:58
Nom: ¿¿¿¿Convivencia?????

Para pedir la "convivencia " del catalán o sus variantes en cualquier sitio, deberíais respetar la convivencia del español en Cataluña con el catalán, cosa que, evidentemente no hacéis muchos y menos los políticos y leyes del gobierno autonómico catalán.

Respondre  
Re: Declaracions d'Octavi Serret, llibreter11/08/2011 - 21:21:10
Nom: merdausuarisregistrats

Doncs mira, què voleu que us digui.

Em sembla molt bé que l'andalusa aquesta que ara mana a l'Aragó s'hagi tret la careta. Em sembla molt bé que el Berlusconi de l'Albufera, abans de plegar, intentés imposar una presumpta línia trilingüe a les escoles valencianes. I em sembla molt bé que el Goebbels de s'Arenal s'hagi carregat la política lingüística de les Balears, complint així amb les promeses i el programa electorals.

Així queda clar qui és qui.

Com per exemple aquests boinapitecus desfeinats que escriuen comentaris escatològics a un article on s'estan oferint diàleg, entesa, comprensió i, en resum, amistat. Molt bé. Així queda clar tot.

Respondre  
Re: Declaracions d'Octavi Serret, llibreter11/08/2011 - 21:22:16
Nom: coideregistres

Ah, i no us preocupeu que a partir d'ara potser sí que aplicarem el mateix "respecte" pel castellà que teniu vosaltres pel català.

Respondre  
Re: Declaracions d'Octavi Serret, llibreter11/08/2011 - 22:06:15
Nom: ¿ESCATOLÓGICOS?

he releído todos los comentarios y no hay en ninguno ni una sola referencia escatológica.
¿Mientes y manipulas por vicio?

Respondre  
Re: Declaracions d'Octavi Serret, llibreter12/08/2011 - 11:42:37
Nom: collonsdescanyols

Escatologia ets tu. Tot tu.

Respondre  

- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: