25
de gener
del
2017
Actualitzat
a les
18:14h
La nevada comença a complicar la circulació a diverses carreteres del terç nord del país, especialment al Ripollès, al nord d'Osona, la Garrotxa i la Cerdanya. Com estava previst, les precipitacions, inicialment molt febles, han anat guanyant extensió a partir de la una alhora que ha baixat la temperatura, fent baixar la cota de neu per sota dels 500 metres. En alguns punts ja superen els 10 centímetres de gruix.
A hores d'ara segons informa el Servei Català de Trànsit calen cadenes per circular a: la C-38 a Sant Joan de les Abadesses a Molló (el Ripollès), l'N-260 de Ripoll a la Garrotxa, la GI-400 Alp (la Cerdanya) i la GIV-4082 Alp (Cerdanya). També cal molta precaució per circular per la C-17 entre el nord d'Osona i Ripoll així com al conjunt de carreteres secundàries d'aquestes comarques. A més, el túnel de Bracons (C-37) –que comunica Osona i la Garrotxa- ha estat tallat a causa d'un accident. Hores d'ara, de Torelló a Olot només poden circular-hi turismes, camions no.
A banda de les vies citades, també es poden veure afectades les properes hores per la neu l'A-2 (especialment entre Collbató i Cervera); la C-25 (zona de l’Anoia, Moianès i Osona), C-37 a Igualada; C-16 (sobretot punts del Berguedà i la Cerdanya), la N-340 a la zona de l’Ordal; i l’AP-7 en el seu tram central i les carreteres del Pirineu i Prepirineu.
Totes les incidències a les carreteres catalanes
La zona del túnel de Bracons, nevada Foto: Adrià Costa
La C-17 a Ripoll, aquest dimecres Foto: Arnau Urgell
Consells per posar cadenes
Cal recordar que per posar les cadenes als pneumàtics del cotxe, no cal esperar que hi hagi molta neu a la carretera. Les cadenes es posen a les rodes motrius del vehicle i, per tant, primer hem d'identificar quines són les rodes motrius. Cal seguir els passos següents:
1. Desfer tots els nusos que puguin tenir les cadenes i estendre-les a terra completament obertes, passant-les per la part interior de la roda.
2. Unir els extrems interiors de la roda (és el pas que sol costar més) i estendre totes les cadenes cap a la part de davant.
3. Lligar les cadenes a la part davantera del pneumàtic.
4. Tensar les gomes
També cal tenir en compte que les unions elàstiques s'han de lligar fort perquè les cadenes no s'afluixin durant la conducció. És recomanable desmuntar-les després de passar pel tram de carretera on feien falta, ja que sobre l'asfalt poden fer malbé el pneumàtic.