Esther Pascual Martinez i Anna Sau Ventulà | Actualitzat el 01/08/2012 a les 18:53h

Les cremades

Les cremades poden ser d'origent tèrmic, químic, elèctric i radioactiu. A l'estiu, amb les revetlles de Sant Joan i els dies de sol són un tema a tenir molt en compte
Definició: Destrucció de la pell i els teixits subjacents per efecte d’un agent tèrmic, químic, elèctric o radioactiu.
  • Tèrmic: fonts de calor (propi foc, estufes, líquids calents...)
  • Químic: àcids, bàsics, càustics (lleixiu, salfumant...)
  • Elèctric: corrent elèctric
  • Radioactius: raigs solars, UVA...
Classificació: segons la profunditat i els teixits que afecta
  • Grau I: s’observa un envermelliment, afecta les capes més superficials de la pell. Són de pronòstic lleu depenent sempre si no afecten grans parts del cos
  • Grau II: aparició de flictenes (ampolles), hi ha destrucció de les capes més superficials de la pell
  • Grau III: destrucció de la pell, lesió muscular fins i tot pot afectar l'os
Actuació: segons el grau
  • Grau I: allunyar de la font de calor i refredar amb aigua freda: tapar la cremada de la forma més asèptica possible (gasses estèrils, tovalloles netes...); aplicar pomada expressa per cremades, si no sabeu què posar us podeu adreçar a l'ambulatori (CAP) i/o a l'hospital més proper.
  • Grau II: allunyar de la calor;  refredar amb aigua; aplicar pomada expressa per cremades, si no sabeu què posar us podeu adreçar a l'ambulatori (CAP) i/o a l'hospital més proper; en cas de flictenes (ampolles) no obrir-les , si ja estan obertes tractar-les com una ferida; depenent de l’extensió i localització anar al CAP o a l’hospital; si són cremades que afecten una gran superfície del cos tapar l’afectat perquè no perdi calor.
  • Grau III: allunyar de la font de calor; refredar amb aigua freda; trucar al 061 o anar a l’hospital.
En cas d’incendi, encara que no s’observin cremades aparents, hem de sospitar que per efecte de la calor poden existir lesions de les vies respiratòries o intoxicació per fums, en aquest cas serà important anar al CAP o a l’hospital.

Coses que no s'han de fer mai
  • Aplicar cremes o ungüents sobre la cremada sense estar segurs si són les adequades
  • Retirar la roba adherida si està enganxada, millor deixar-la
Casos especials
  • En nens adreçar-se al CAP o a l’hospital, en cas de qualsevol cremada
  • En cas de cremades elèctriques, adreçar-se sempre al 061, al CAP o a l'hospital, encara que no s’observin lesions aparents
Cremades per petards: cal respectar sempre les recomanacions del fabricant
  • No guardar-los a les butxaques
  • No encendre’ls dins d'ampolles, llaunes o totxanes
  • No utilitzar els que estiguin trencats
  • Si no s’encén bé, no apropar-s'hi fins després de mitja hora
  • No subjectar amb la mà el coet que encengueu
  • No encendre’ls dins de casa.
  • Cal tenir en compte que és un expulsiu i que pot canviar de direcció

Els petards poden ocasionar cremades diverses, des de primer grau fins a cremades molt greus i amputacions.

Navega per les etiquetes

salutHospital de Campdevànolcremades

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Predicció Ripoll
dimarts
4°C  14°C
dimecres
7°C  17°C
dijous
6°C  20°C
Vés a: El PP es nega un cop més a condemnar el franquisme

El PP es nega un cop més a condemnar el franquisme

Els populars tomben al Congrés una proposta d'Esquerra Plural per convertir el 18 de juliol com a dia oficial de condemna del franquisme. UPyD s'absté

Vés a: Wert insisteix que la llei és per garantir «el castellà»

Wert insisteix que la llei és per garantir «el castellà»

El ministre espanyol d'Educació xifra en 1.031 les famílies que volen escolaritzar els fills en castellà i considera que això suposa un "problema de llibertats"

Vés a: 16.543 milions que el 2010 van marxar a Espanya i no han tornat

16.543 milions que el 2010 van marxar a Espanya i no han tornat

La conselleria d'Economia xifra en un 8,5% el dèficit fiscal de Catalunya amb l'Administració Central

Vés a: Rajoy vol «conscienciar sobre la pertinença a un col·lectiu»

Rajoy vol «conscienciar sobre la pertinença a un col·lectiu»

Discurs de tall nacionalista del president del govern espanyol, que considera que el sistema educatiu ha de servir per "assentar una biografia comuna"

Vés a: L'ànima més PSOE i d'esquerres del PSC es constitueix com a corrent

L'ànima més PSOE i d'esquerres del PSC es constitueix com a corrent

Neix "Esquerra Socialista de Catalunya", un moviment intern que s'allunya del debat sobiranista i renuncia a la creació del grup propi a Madrid i a la "centralitat"

Vés a: Els pobles de La Franja actuaran contra la lapao

Els pobles de La Franja actuaran contra la lapao

Els alcaldes de la zona es reuniran l'1 de juny per consensuar mesures

Vés a: El Govern sobre la llei Wert : «És un despropòsit i no es pot aplicar»

El Govern sobre la llei Wert : «És un despropòsit i no es pot aplicar»

El conseller Homs demana "unitat" d'acció i assegura que el projecte és "inoperatiu, no té cap sentit, ni timdrà recorregut"

Vés a: ICV-EUiA insta el Parlament a demanar el cap de Llanos de Luna

ICV-EUiA insta el Parlament a demanar el cap de Llanos de Luna

El diputat Jaume Bosch presenta una proposta per tal que la cambra catalana condemni els homenatges vinculats al nazisme o al franquisme



- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: