Les joves amb estudis són les més afectades per l'atur. Foto: Arxiu ND
L'atur, i especialment el juvenil, és un dels principals problemes del país. Al Ripollès no n'és cap excepció i les persones entre 15 i 34 anys que no tenen feina suposen el 31%. Tot i que hi ha comarques pirinenques on la xifra és de nou punts més; a la nostra comarca, destaca que en el cas de les joves s'enfila fins a un altíssim 44,5%.
Les dades formen part del
programa ODISSEU que impulsen l’Associació d’Iniciatives Rurals de Catalunya (ARCA) i la Fundació del Món Rural sobre el retorn i la inserció laboral de joves al medi rural. Al Ripollès hi ha 5.857 joves que representen el 22% de la població. Dels que treballen per compte aliè el 64,5% ho fan en el sector serveis, el 17% a l'industrial mentre que només el 0,7% ho fa a l'agrari. Per altra banda, hi ha un 16% de joves que estan donats d'alta com a autònoms.
Més dones a la universitat, més dones aturades
Entre homes i dones joves destaca la diferència a l'hora de cursar estudis universitaris. El 2010 hi va haver 79 sol·licituds de les quals el 71% eren de noies i només el 29% de nois. Sobresurt la demanda per cursar magisteri (23 sol·licituds) mentre que deu van ser per estudiar Empresarials, vuit per Infermeria i sis per Educació Social. A l'hora d'escollir centre es produeix un triple empat a 20 entre la Universitat de Barcelona, la Universitat de Girona i la Universitat de Vic.
El major nombre d'estudiants universitàries femenines després té una contrapartida en forma de més atur. En aquest sentit es triplica el nombre de dones que tenen formació però no tenen feina respecte les que no tenen estudis. En el cas dels homes, tot i que tenir estudis tampoc és garantia de feina, la xifra és molt similar.
La diagnosi de l'estudi pretén esdevenir el primer pas per ajudar a definir estratègies que fomentin el retorn dels joves amb estudis superiors. Una iniciativa que només serà possible si es genera ocupació per aquests perfils. La idea del projecte és desenvolupar una proposta d'àmbits amb futur entre les quals s'assenyala la cura de la gent gran, el turisme, l'elaboració i comercialització de productes agroalimentaris i la gestió i noves energies.
Estudi ODISSEU: dades Ripollès (pdf)