Redacció | Actualitzat el 06/05/2011 a les 12:30h

Vallfogona la balla per la festa del Roser

Diumenge 8, a la tarda

Galeria fotos 2010 (A. Urgell)

Els vallfogonins han ballat amb en Plafalgars. Foto: Arnau Urgell

Vallfogona tornarà a celebrar aquest diumenge la seva festa petita, la del Roser. Com sempre, el punt àlgid serà el Ball del Roser a la plaça de la Vila, una de les més maques de la comarca. Des de l'any passat, a la dansa dels pabordes i veïns de la població s'hi afegeix el gegant Plafalgars. El cap de setmana del Roser es complementarà amb una jornada de portes obertes de l'Escoleta -inaugurada oficialment ara just fa un any- i una demostració de l'ADF a la finca de Puigsavall.

La història del Ball del Roser

El Ball del Roser de Vallfogona del qual es té constància que ja es ballava al darrer terç del segle XVII té el seu origen en el traspàs de càrrecs dels pabordes de la Confraria del Roser originària del s. XIV. Hi havia quatre pabordes i quatre pabordesses: dues parelles de la vila (una de casats i una de solters) i dues parelles de pagès (també una de casats i una de solters). Eren els organitzadors de la festa del Roser.

Els pabordes passaven per Pasqua a cantar els Goigs de la Mare de Déu del Roser per recollir finançament per pagar els músics i demés despeses del dia de la festa. El dia abans tots anaven a engalanar l'església. El dia del Roser, el segon diumenge de maig, tots, però sobretot les pabordesses, estrenaven vestit i sabates per ballar la dansa després de l'ofici de missa major i a la tarda.

En els darrers anys, el ritual dels pabordes ja s'havia perdut i el ball havia quedat reduït a la seva mínima expressió. Per això al 1998 es va fer amb l'ajuda del mestre de dansa Carles d'Abàsolo un treball de recuperació del Ball del Roser tal com el ballaven el segle passat: no sols els passos i figures del ball sinó també la indumentària de gala de l'època (barret de copa i gambeto per als homes i vestit llarg i caputxa per a les dones). També s'ha fet una nova instrumentació per enriquir encara més el patrimoni musical del ball.

Més informació al web de l'Ajuntament
 

Galeria de fotos 2010 (Arnau Urgell)

Galeria de fotos 2009 (Arnau Urgell)
 


La Dansa del Roser ha estat el punt culminant de la festa. Foto: Arnau Urgell

Navega per les etiquetes

Ball del RoserRoserdansacultura popular

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Predicció Ripoll
dilluns
10°C  20°C
dilluns
9°C  23°C
dimarts
8°C  19°C
Especial fotografies
L''última hora d'ElRipollès.info
Selecció TV

Miss Carrussel musica Pere Calders


La ripollesa Mireia Madroñero ha compost "La finestra", una peça inspirada en el conte homònim de Pere Calders i que forma part de l'espectacle Cançons de la veritat oculta, dedicat als 100 anys de l'escriptor
L'actualitat al #Ripollès, al minut


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: