La plaça de Vallfogona Foto: Antonio Mora
El nucli medieval de Vallfogona de Ripollès, està molt ben conservat, però en caminar pels seus carrers estrets, la sensació de trobar-nos en un espai museïtzat, se'ns fa més i més evident; els cartells, "es lloga", "en lloguer",... ens confirmen en aquesta impressió.
El nucli històric havia esta emmurallat i el seu interior era accessible mitjançant tres antics portals. La plaça de la vila en la seva part baixa té la màxima amplada, que es va reduint a mesura que va guanyant alçada; avui ho fem superant unes amples escales, que desapareixen quan s’arriba al nivell de les r
unes de Santa Maria de Pòpul . Els carrers del nucli medieval estan enllosats i les cases del segle XVII-XVIII, en bona part restaurades, conserven llindars i balcons centenaris.
Els carrers del nucli medieval estan enllosats i les cases del segle XVII-XVIII, en bona part restaurades, conserven llindars i balcons centenaris.
Reprodueixo aquí “Esbós de Vallfogona” de la Mercè Sala Vidal.
Cloquers i merlets
Vall-fecunda que dónes bon delit,
ubèrrima en verdor, fonts i pastura:
la teva visió sempre perdura,
el teu aire esbandeix tristor i neguit,
del Ripollès recer gerd i polit.
Si al teu castell la pedra és negra i dura
tens placidesa de donzella pura,
que ets fada i ets pastora amb flors al pit.
"Carrer Cobert", "Portal" i també "Plaça";
és el dolç nom del "Pòpul" que amb tu enllaça
l'àmbit medieval quasi perdut.
Bella com ets en tu molts Nans nasqueren;
i un Gegant i un Lluert també hi hagueren,
que el seu record el vent no se l'ha endut.
El campanar del Pòpul corona la plaça. Foto: Antonio Mora
La Vallfogona medieval, coronada pel campanar que va retratar el Josep Salvany Blanch, l’any 1916, te poc a veure amb l’actual poble.
-
Secció Racons del Ripollès
-
Crònica de l'excursió al bloc Conèixer Catalunya
El campanar l'any 1916. Foto: Josep Salvany Blanch
Mostra el mapa més gran