Joan Naspleda Feixas. Doctor en ciències biològiques | Actualitzat el 14/04/2017 a les 10:22h

Setmana Santa i les infraestructures del petroli

Un article de Joan Naspleda Feixas, doctor en ciències biològiques

Entrem en una d’aquelles setmanes en què de forma general la gent necessita sortir de la seva rutina i busca opcions que calmin l’agitació del dia a dia. Una opció assequible i molt escollida és agafar el cotxe i anar a buscar verd, “aire pur” i bon menjar, com el que es pot trobar a la Garrotxa. Podríem fer una similitud d’aquesta situació amb una persona que surt de treballar i se’n va al bar a fer traguinyolis per desconnectar de la realitat. Perquè sí, la realitat per molt i moltes, encara que no sigui el modus vivendis de tothom, és que es viu amb estrès, crispació o pressa, i busquem unes vacances ben alliberadores. No hauria de ser alliberador cada dia? Però ara no vull pas donar voltes sobre la nostra dualitat vital dia a dia vs dies festius o vacances.

Un camp de colza, a tocar de Puigpardines, a la Vall d'en Bas (Garrotxa). Foto: Xavier Borràs.



El cas és que aquests dies de setmana santa veurem com les entrades d’Olot i la recta de les Preses-Vall d’en Bas s’omplen de vehicles privats i contaminants, amb turistes que aporten feina i riquesa a les famílies locals vinculades al turisme de manera més o menys directe. A la Garrotxa, el turisme és una activitat econòmica important, amb un model majoritari de turisme familiar, de qualitat, respectuós, lligat a la contemplació i a l’estima del paisatge o la natura. L’etiquetem amb el nom de turisme sostenible, tot i que està en vies de ser-ho perquè, per exemple, li manca la seva relació amb la mobilitat sostenible. Quants turistes vindran amb transport públic, o altres mitjans sostenibles aquesta setmana? De fet, tenen opcions de fer-ho? Poques. El transport compartit i sostenible està a les beceroles i el transport públic està molt lluny de ser efectiu, compatible i pràctic amb horaris personals. Amb aquesta realitat, el turisme suposadament respectuós que visita les valls d’Olot durant els ponts i vacances, arriba majoritàriament amb cotxe privat i, per la pròpia manera de fer humana, s’acosta tant com pot fins al destí final. Pensem per exemple en el pàrquing de can Serra. Veure les entrades d’Olot amb trànsit dens en dies com els de setmana santa és d’aquelles imatges que pressionen l’ambient social i s’utilitzen per justificar el discurs de que cal una variant a Olot i a Les Preses de manera urgent. Però el problema de la mobilitat el tenim cada dia i ben mirat el que veurem per setmana santa és anecdòtic.

Les darreres setmanes, des de la política municipal garrotxina i nacional, hem tornat a sentir a parlar de les infraestructures de mobilitat que s’estan projectant a la Garrotxa que, sota el nom de variants, han de calmar el centre d’Olot; però com va explicitar el conseller de territori i sostenibilitat, Josep Rull, a la trobada que va fer amb el consell d’alcaldes de la Garrotxa, la infraestructura de la variant d’Olot i les Preses-Vall d’en Bas ha de servir per connectar el túnel de Bracons amb l’AP7 i, per tant, no es tracta pas d’una simple variant. La construcció d’aquesta obra hipotecaria la comarca verda que volem esdevenir, i el nostre país, tant fragmentat i mal dissenyat en quant a les infraestructures: es preveu un cost força elevat, el territori es fragmentaria, perdria singularitat i, més tard, podria patir el pas de trànsit internacional, així com el possible establiment d’empreses de baixa qualitat pel nostre territori.

En general, es concep la lògica que la “variant” és una necessitat urgent d’Olot perquè hi ha un problema de mobilitat i el centre d’Olot està massa pressionat; però aquest problema de mobilitat està relacionat amb les necessitats de la nostra manera de funcionar, basada en l’ús del vehicle privat de manera molt individual, i en el transport de mercaderies ineficient, descoordinat, o innecessari. Aquesta és la realitat del nostre dia a dia, i per això podem posar en dubte la lògica estesa sobre tal necessitat urgent i plantejar-nos en quin punt social, econòmic i ambiental ens trobem, quines idees innovadores existeixen que convidin a una major qualitat de vida de les persones, i quins potencials hi ha a les valls d’Olot i la comarca de la Garrotxa.

Malgrat haver-hi problemes ambientals (canvi climàtic, canvi d’usos del sól i contaminació, entre d’altres) i socials (dificultat i precarietat laboral) constatats, el camí majoritari que emprenem la societat garrotxina i catalana és el seguici popular que s’encadena amb el petroli, el canvi climàtic i la contaminació, per molt que hi posem ornaments de sostenibilitat, i encara que sembli exagerada o demagògica l’afirmació. El volum de trànsit moderadament elevat que suporten les actuals infraestructures de les valls d’Olot és la conseqüència dels hàbits personals i del model empresarial i econòmic que domina l’activitat local i global. Alhora, tots coneixem prou bé els efectes negatius que té aquest volum de trànsit per l’ocupació de l’espai (cues, soroll), i l’aire (contaminació local -salut de les persones- i global -canvi climàtic i contaminació-) per exemple; qui més qui menys intuïm la cadena obscura que suposa l’ús de vehicles de combustió amb el mercat energètic i, concretament, amb la indústria del petroli. Per tant, ens podem preguntar: el problema per Olot i voltants és la mancança d’infraestructures o el nostre model de vida encadenat al petroli? Hom pensarà que els dos són problemes i, per tant, els hem de solucionar paral·lelament i de forma progressiva o tansitòria; però hi ha tres fets rellevants que ens indiquen que això pot ser un camí incorrecte: la manca actual de recursos públics per executar l’obra còmodament, la crisi ambiental i social que vivim i la fragilitat del territori garrotxí, ara encara amb possibilitats i grans potencials per ser ben conservat.

Els garrotxins hem de triar: o bé carretera i seguici popular del petroli, o bé un nou model social i econòmic fonamentat en els valors ambientals, l’estalvi, l’eficiència, i la cooperació. Aquest segon model és com a mínim esperançador per la qualitat de vida de les persones i pel planeta, i ja hi ha gestos, ara encara simbòlics, perquè sigui una realitat; però cal fer una reflexió i decidir si volem evocar-nos-hi o que segueixi essent una opció minoritària i simbòlica. Si volem triar el model innovador, hem d’invertir recursos, de manera decidida, cap al transport públic sostenible, la flota de vehicles elèctrics compartits, l’adequació i transformació de carrers i voreres per fer-ho possible, la organització i conversió d’un teixit empresarial basat en la sostenibilitat ambiental i social, la implicació ferma amb el consum responsables, etc. Parlar de la relació entre el consum i la mobilitat comportaria d’una argumentació àmplia, però podem imaginar que els dos àmbits del dia a dia tenen una relació molt estreta perquè la major part de productes que arriben a la nostra comarca ho fan amb vehicles contaminants, amb trajectes llargs o molt llargs i poc optimitzats. Només si la població emprenem decididament aquest camí i si hi destinem recursos de l’administració tindrà lloc el canvi. Reflexionem i triem.

Ara mateix és incoherent que la nostra comarca presumeixi de parc natural, gastronomia de qualitat i turisme sostenible, essent una de les líders en el sector porcí, un mercat amb conseqüències negatives sobre els ecosistemes que, a més, és segurament el sector empresarial que reclama més i majors infraestructures a les valls d’Olot. És incoherent parlar de menjar de qualitat i organitzar fires alimentàries de qualitat, com Orígens, alhora que a Olot creixen les superfícies comercials lligada a la gran indústria alimentària, que va en detriment del petit comerç, l’agroecologia, la biodiversitat i la salut humana, etc. O també és incoherent presumir de vies verdes si la circulació en bici a Olot i comarca, en el dia a dia, és tant precària. Aquests fets indiquen que la política municipal no és valenta en dirigir-se de manera ferma cap a les opcions que ella mateixa promociona, de manera anecdòtica. Però no oblidem que la població en som els grans responsables perquè som els usuaris, els treballadors i els consumidors, i és des del nostre dia a dia que hem d’emprendre el rumb cap a la sostenibilitat real.

Vivim greus problemes ambientals i socials però tenim opcions innovadores per escollir i potencial territorial i social per fer-ho possible. Els 120 milions d’euros que pot valer la carretera projectada es poden fer servir d’una manera més intel·ligent per donar suport a accions contemporànies, per tal d’augmentar la qualitat de vida de la població; per donar suport a un canvi de model social i econòmic, que activi i transformi la indústria, fent-la realment sostenible amb el medi ambient, i a on tots els ciutadans hi siguin útils i necessaris. Una indústria basada en l’artesania i la qualitat, amb tendència cap al residu 0 i la contaminació 0.

A la Garrotxa tenim l’oportunitat de conservar els espais agrícoles que encara hi ha, per esdevenir un parc agrari i natural en tot el seu territori, on es practiqui l’agricultura ecològica i la producció d’alimentació humana de qualitat, a més de la fracció destinada a la ramaderia de qualitat, Podem pensar-hi aquests dies que es faran cues lleugeres a la recta de les Preses i denses a altres llocs del país. Podem fer un canvi de xip per trencar la inèrcia del model actual i, d’aquesta manera, entrar en una dinàmica creativa, de producció original, artesana, ecològica, intel·ligent, humana i cooperativa, de consum conscient i implicat. Aquest canvi ens portarà a una comarca verda i amb qualitat de vida per les persones que hi ha. La variant d’Olot milloraria el trànsit al centre d’Olot, almenys durant uns anys, i connectaria el túnel de Bracons amb l’AP7; però és la solució als nostres problemes de fons? ens portaria prosperitat pel nostre futur o ens escuraria les butxaques i alimentaria la inèrcia de crisi ambiental i social actual? No tinc cap exemple previ que m’asseguri aquest resultat i per tant no hi confio gens. En canvi si que tinc la certesa dels beneficis ambientals i humans que aporta un model innovador, pràctic, creatiu, saludable, etc. Els que anem a peu, en bici i amb transport públic de manera prioritària pels nostres desplaçaments diaris i que, alhora, practiquem el consum conscient (tendència residu 0, contaminació 0, justícia social, etc.) hem comprovat que no només estem contribuint a un model pròsper, sinó que el nostre dia a dia és fàcil i de major qualitat de vida. Un nen estressat no consolida l’aprenentatge perquè només és des d’una actitud tranquil·la i conscient que absorbeix la informació correctament.

Una societat estressada i endeutada com la d’avui tampoc gaudeix profundament l’experiència vital, mentre que una societat basada en la sostenibilitat real augmenta la qualitat de vida. Aquests dies que sortim de la rutina hi podem reflexionar, tot participant en activitats d’oci i vacances sostenibles, amb tendència al residu 0 i la contaminació 0, saludables i socials.
 

COMENTARIS

+0
-0
Prou !!!
Anònim, 16/04/2017 a les 23:59
No volem hipotecar la salut dels nostres fills ni la del territori.(Planeta).
Salut!!!
+0
-0
D'acord, però....
Anònim, 01/06/2017 a les 10:56
Estic completament d'acord amb l'article i tot el que explica l'autor. Però malauradament la gent en general no pensa així. M'explico: Com a ex regidor d'un ajuntament he pogut constatar que la ciutadania en general basicament vol consumir el màxim possible, i no accepta de bon grat limitacions i canvis d'habits. La gent vol omplir carros a les grans superficies comercials, viatjar el màxim possible, comprar el màxim possible de roba, mòbils, tecnologia... i viure al límit. Els ecologistes som a ulls de la majoria de gent, enemics del progrés i partidaris de tornar a l'era de les cavernes (SIC) i per tant la gent no està gens d'acord en reduir el consum, ans al contrari.

Només heu de veure quina ha estat la reacció a la superilla del Poble nou, o l'anunci de posar impostos a la contaminació dels cotxes.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Enquesta
Quina és la millor opció per als boscos cremats
      Vots emesos: 399
Vés a: Barcelona multiplicarà la presència policial i barreres mòbils en punts sensibles

Barcelona multiplicarà la presència policial i barreres mòbils en punts sensibles

La Generalitat, l'Ajutament i l'Estat també acorden a la reunió de la Junta de Seguretat que s'estudiarà instal·lar obstacles fixos i fer de vianants la Rambla i la Sagrada Família | Les tres administracions subratllen que la cooperació en matèria de seguretat ha estat "permanent, constant i fluïda" tant a nivell policial com polític

Vés a: La seu del PP de Gandia es lleva plena de plaques franquistes

La seu del PP de Gandia es lleva plena de plaques franquistes

Arran reivindica l'acció per denunicar "la presència" d'aquests símbols en alguns edificis

Vés a: El govern espanyol insisteix que és la Policia Nacional qui ha d'interlocutar amb l'Europol

El govern espanyol insisteix que és la Policia Nacional qui ha d'interlocutar amb l'Europol

El ministre Íñigo Méndez de Vigo afirma que aquest organisme "treballa amb estats membres", malgrat que l'agència europea ha assegurat que la integració dels Mossos a l'Europol depèn de l'Estat | També apunta que s'estudia incrementar la presència dels Mossos en l'enllaç amb l'agència europea

Vés a: El pare de Mohamed Aallaa assegura que el seu fill «no ha fet res»

El pare de Mohamed Aallaa assegura que el seu fill «no ha fet res»

Brahim Aallaa diu que no va notar cap comportament estrany en els seus altres dos fills però admet que Yousseff va marxar de casa fa un mes i mig | Assegura que cap família volia que "això passés"

Vés a: ​Els examinadors de trànsit desconvoquen la vaga però mantenen aturades parcials al setembre

​Els examinadors de trànsit desconvoquen la vaga però mantenen aturades parcials al setembre

Convoquen aturades tots els dilluns, dimarts i dimecres de cada setmana a partir del 4 de setembre, com ja van fer al juny i juliol

Vés a: Els terroristes es van reunir en un restaurant abandonat de Riudecanyes

Els terroristes es van reunir en un restaurant abandonat de Riudecanyes

Veïns de la població van alertar als Mossos d'haver vist l'Audi A3 i de "fets sospitosos" a un antic restaurant

Vés a: Un dels detinguts confirma que volien atemptar contra la Sagrada Família

Un dels detinguts confirma que volien atemptar contra la Sagrada Família

Mohamed Houli Chemlal va explicar al jutge que esperaven que els explosius s'assequessin per atemptat contra monuments i esglésies de Barcelona

Vés a: Miquel Sàmper: «Trobo una carència democràtica no fer la consulta de l'aigua»

Miquel Sàmper: «Trobo una carència democràtica no fer la consulta de l'aigua»

El portaveu del PDECat i alcalde accidental de Terrassa anuncia un nou escenari en el procés de municipalització de l'aigua, en el qual manté diferències amb el PSC | Creu que Mina s'ha equivocat en la manera d'enfocar la fi de la concessió i alerta que la gestió directa pot sortir cara | Sàmper avança que si no poden garantir que a Terrassa es practiqui el referèndum de l'1-O "amb total normalitat" deixaran el govern municipal

Vés a: Extreuen l'ADN dels cossos de la fossa de la Guerra Civil de Prats de Lluçanès

Extreuen l'ADN dels cossos de la fossa de la Guerra Civil de Prats de Lluçanès

Aquesta actuació s'emmarca dins el Pla de Fosses 2017 impulsada per la Generalitat de Catalunya | L'obertura de la segona fossa "és imminent", segons l'alcalde

 
Vés a: El reglament de l'Europol permet que l'Estat autoritzi «contactes directes» de l'agència amb els Mossos

El reglament de l'Europol permet que l'Estat autoritzi «contactes directes» de l'agència amb els Mossos

L'article 7 de la normativa demana als estats garantir una "cooperació i comunicació eficaç" amb tots els cossos policials competents

Vés a: Un boicot feminista obliga a suspendre el concert d'Itaca Band a les Festes de Sants

Un boicot feminista obliga a suspendre el concert d'Itaca Band a les Festes de Sants

El col·lectiu La Trama va boicotejar l'actuació assenyalant el cantant del grup com a agressor masclista | La formació de Montcada i Reixac havia d'actuar aquest dimarts a la programació impulsada pels Castellers de Sants

Vés a: Les «kellys» que netegen els hotels: «Del boom turístic no en veiem res»

Les «kellys» que netegen els hotels: «Del boom turístic no en veiem res»

La Vania Arana es queixa que les dones que fan les habitacions dels allotjaments turístics de Barcelona treballen en condicions d'"esclavitud"

Agenda

» Del 10/04/2017 al 25/08/2017

Cursos de capgrossos de cartró pedra
 Taller de gegants i capgrossos Ventura & Hosta (C. Ordis, 25, Navata)

» 26/08/2017, 20 h

Concert de Claudio Mansutti (clarinet) i Federica Repini (piano)
 Església de Sant Martí d'Empúries (L'Escala)

» De l'01/07/2017 al 26/08/2017, 22 h

XXIX Festival de Música de Sant Pere Pescador
 Església Parroquial de Sant Pere, Plaça Catalunya i Plaça Major (Sant Pere Pescador)

» 27/08/2017, Matí (11 h) i tarda (16.30 h)

XLV Aplec de la Sardana de Peralada
 Jardins del Castell. En cas de mal temps, es farà al Centre Social. (Peralada)

» Del 04/07/2017 al 29/08/2017, 17 h

Visites guiades al Port Pesquer i a la subhasta de peix
 Port Pesquer (Roses)

» Del 30/06/2017 al 31/08/2017, De 10 a 13.30 h i de 17 a 20.30 h
Els diumenges, altres festius i els dilluns: tancat

XXXV Mostra col·lectiva d'estiu
 Galeria d'Art el Claustre (Rambla, 25, Figueres)

» 01/09/2017, 22 h

Cantada d'havaneres amb el grup Ultramar
 Platja de la Perola (Roses)

» Del 08/09/2017 al 10/09/2017

XXVII Festival Terra de Trobadors
 Diferents espais (Castelló d'Empúries)

» 17/09/2017, Matí i tarda

XXII Fira del Formatge Artesà de Catalunya a Lladó
 Diferents espais (Lladó)

» Del 20/06/2017 al 24/09/2017

Viu el patrimoni. Programa d'activitats als museus, monuments i jaciments
 Reial Monestir de Santes Creus (Pl. de Jaume el Just, s/n, Aiguamúrcia)

» Del 30/06/2017 al 30/09/2017, De dilluns a diumenges: de 10 a 20 h

Exposició "Empúries, la gran empresa arqueològica de Josep Puig i Cadafalch (1908-1923)"
 Conjunt arqueològic d'Empúries (sala d'exposicions temporals) (L'Escala)

» Del 21/01/2017 a l'01/10/2017

Exposició "Empordà industrial"
 Ecomuseu-Farinera (C. de Sant Francesc, 5, Castelló d'Empúries)

» Del 21/10/2017 al 22/10/2017, Inauguració: divendres dia 14, a les 18 h
Dissabte i diumenge: de 10 a 14.30 h i de 17 a 21 h

Fira del Vent del Pla de Santa Maria
 Pavelló Poliesportiu (El Pla de Santa Maria)

» Del 07/04/2017 al 31/10/2017, Vegeu l'apartat d'horaris en el web de l'Ecomuseu-Farinera.

Exposició "Empuriabrava, 50 anys"
 Ecomuseu-Farinera (C. de Sant Francesc, 5, Castelló d'Empúries)

» De l'01/04/2017 al 31/10/2017

Programa de rutes "Indrets Verdaguerians"
 Santuari de la Mare de Déu del Mont (Albanyà)

» Del 18/06/2017 al 28/01/2018, De dilluns a divendres: de 10 a 13 h i de 15 a 18 h, dissabtes: d'11 a 14 h i de 16 a 19 h, diumenges i festius: d'11 a 14 h, dilluns: tancat

Exposició "Creences i religions. Llibertat, diversitat i conflicte"
 Museu dels Sants (C. Joaquim Vayreda, 9, Olot)
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: