Ús de cookies
delCamp.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies. Accepto
Notícia en PDF
Notícia en PDF

Completat l’estudi de vaixells enfonsats en la Primera Guerra Mundial

El projecte de recerca submarina davant la costa tarragonina es mostrarà en un documental que es presentarà l’any que ve

| Actualitzat el 16/11/2012 a les 00:01h
Submarinistes del SOCRES inspeccionant les restes de l’Amiral de Kersaint, vaixell enfonsat durant la Primera Guerra Mundial al golf de Sant Jordi. Foto: SOCRES (cedida)

El golf de Sant Jordi amaga una dotzena de vaixells enfonsats durant la Primera Guerra Mundial entre el Delta de l’Ebre i el cap de Salou, entre els quals l’Amiral de Kersaint, una nau atacada l’any 1917 per un submarí alemany i que era l’última que faltava per explorar. Un equip de set submarinistes de la Societat Catalana de Recerca Subaquàtica (SOCRES) ha desenvolupat en els dos últims anys un projecte de recerca sobre l’exploració i la història del derelicte, que reposa a 65 metres de profunditat a 21 milles de la costa de l’Ebre. Els responsables del projecte han fet 14 immersions i han rodat un documental que es presentarà l’any que ve, amb l’objectiu de treure a la llum els secrets del vaixell.
 
La posició estratègica de la costa tarragonina en el Mediterrani durant la Primera Guerra Mundial com a zona de pas de vaixells de la navegació aliada va fer que els alemanys hi enviessin submarins amb l’objectiu d’aturar el transport d’energia cap a països com Itàlia per part de vaixells americans o anglesos. Amb la intenció de donar a conèixer els fets bèl·lics ocorreguts a la costa tarragonina durant aquest període, la Societat Catalana de Recerca Subaquàtica, amb seu a Riudoms, ha endegat un projecte de recerca submarina per tal de conèixer més detalls sobre els vaixells enfonsats.
 
Els impulsors del treball han dut a terme una llarga tasca d’investigació en fons locals i arxius alemanys que recullen els quaderns de guerra dels submarins que van operar davant la costa tarragonina, en els quals es descriuen detalladament els incidents registrats, segons ha explicat un dels membres de SOCRES, Josep Maria Castellví. Un últim treball de camp els ha permès acostar-se, mitjançant complexes tasques d’immersió, a diversos d’aquests naufragis, que han identificat i relacionat amb les referències documentals obtingudes als arxius.
 
S’han localitzat i identificat tots els naufragis per acció de guerra que pertanyen a l’època estudiada i, en tots els casos fins als 105 metres de profunditat, s’han documentat gràficament sota l’aigua. Aquestes imatges es recolliran en un documental sobre l’exploració i la història èpica del derelicte de l’Amiral de Kersaint, conegut per la gent del territori com El vinater. Aquest vaixell en curs de descoberta va ser un buc mixt de càrrega i passatgers, de grans proporcions amb 5.570 tones de registre, enfonsat pel submarí alemany U64, el 14 de setembre de 1917.
 
L’Amiral de Kersaint va ser un pailebot representatiu del moment àlgid de l’etapa colonial francesa, a la primeria del segle XX . En el seu moment va servir tant per transportar reis colonials de les possessions franceses de l’extrem orient, com per dur passatgers, tropes o carregament divers, com ara bótes de vi. Els investigadors han reconstruït la crònica del seu enfonsament, que s’hauria produït en un intercanvi d’obusos —el vaixell estava militaritzat— amb el submarí, que va acabar vencent després de disparar fins a 32 projectils contra la nau, que procedia d’Argèlia i anava a Marsella. Hi van morir vuit tripulants, entre els quals un grumet de 14 anys, i dues de les víctimes van ser enterrades al vell cementiri de Sant Carles de la Ràpita (Montsià).
 
Els responsables del projecte disposen dels plànols, mapes, croquis i dades escrites del mateix quadern de guerra del submarí i dels arxius francesos. La precisió en els detalls i les mesures ho converteixen, segons asseguren, en una extraordinària eina de reconstrucció històrica d’uns fets que, fins ara, eren coneguts només per la transmissió oral i la imaginació popular. També s’han recopilat tres fotografies de l’enfonsament, les úniques que es coneixen de la Gran Guerra a la costa catalana, i també s’han localitzat i contactat familiars dels marins que van participar en la batalla a França i Alemanya.
 
Un equip de set capbussadors especialistes en busseig tècnic amb barreges de gasos hi ha estat treballant des de l’octubre de l’any passat, amb base operativa al port de Deltebre. S’ha comptat amb la col·laboració de la Confraria de Pescadors de Sant Joan de Deltebre i del Club Nàutic de Riumar per tal d’accedir al derelicte, que es troba a 21 milles de distància de la costa, en una zona de corrents forts i de pas constant de mercants. Castellví ha explicat que el vaixell reposa al fons del mar de costat i que esperaven que es trobés en millor estat de conservació. En aquest sentit, el tècnic ha augurat que les restes dels vaixells acabaran desapareixent en 50 o 100 anys.
Notícia en PDF
Notícia en PDF

FEU EL VOSTRE COMENTARI



NomTítol Comentari ComprovacióEscriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.



 
 
L'Aleixar pot tornar a consumir aigua de boca dos mesos després

L'Aleixar pot tornar a consumir aigua de boca dos mesos després

La filtració a l'aqüífer d'un component tòxic va fer que es restringís el consum des del mes de gener

El Reddis goleja el Morell en el derbi de la jornada

El Reddis goleja el Morell en el derbi de la jornada

Els reusencs s'emporten els tres punts davant d'un Morell que encadena el segon derbi consecutiu perdent

Un gran «clàssic» sense recompensa

Un gran «clàssic» sense recompensa

Marc Gual impedeix que el Reus Deportiu s'endugui el triomf en un partit dominat en joc pels roig-i-negres

Pas de gegant per salvar-se

Pas de gegant per salvar-se

El Café Crem Calafell guanya el Club Patí Voltregà per 6-4 tot i que pateix fins als darrers segons per conservar una victòria que dóna gran part de la permanència

Victòria i permanència

Victòria i permanència

El Club Bàsquet Tarragona guanya per la mínima a la pista del Marín i aconsegueix la permanència matemàtica a la categoria a falta de 4 jornades pel final

Sense pietat

Sense pietat

El Moritz Vendrell goleja el feble Manlleu i pressiona el Reus Deportiu en la lluita per la quarta plaça

Can Xapes tornarà a ser dels avis

Can Xapes tornarà a ser dels avis

Segons la Consellera de Benestar Social i l'alcalde de Valls, l'emblemàtic edifici de la muralla de Sant Antoni serà rehabilitat

DIRECTE | Reus Deportiu - FC Barcelona

DIRECTE | Reus Deportiu - FC Barcelona

Segueix la retransmissió oferta per delCamp.tv del clàssic de l'OK Lliga

Sopa de Cabra anuncia que actuarà a Cambrils des d'un terrat a Girona

Sopa de Cabra anuncia que actuarà a Cambrils des d'un terrat a Girona

La banda ha fet públic que farà una gira de tres únics concerts i nou disc per a finals d'any

DIRECTE | CE Vendrell - CP Manlleu

DIRECTE | CE Vendrell - CP Manlleu

Segueix la retransmissió de RTV el Vendrell de l'encontre corresponent a la 26a jornada de l'OK Lliga 2015

Mor un motorista de 48 anys en un xoc amb un turisme a l'entrada de Flix

El sinistre s'ha produït aquest migdia al quilòmetre 86 de la C-12, a tocar del polígon industrial la Devesa

CiU seguirà amb la campanya dels cromos tot i la «persecució» del PSC

CiU seguirà amb la campanya dels cromos tot i la «persecució» del PSC

Asseguren que respecten «escrupolosament» la legalitat vigent i denuncien pressions de Patrícia Anton als comerços que distribueixen el col·leccionable

El pas de la Volta ens va oferir les millors imatges des de l'aire de Valls

El pas de la Volta ens va oferir les millors imatges des de l'aire de Valls

La cinquena etapa de la ronda ciclista va finalitzar ahir 27 de març a la capital de l'Alt Camp

Grup Nació Digital
Des de maig de 1996
Editorial: SCG Aquitània SL
Tecnologia: Sobrevia.net
Llicència: CC BY-NC-ND
Amb la col·laboració de: