DO Catalunya

Parlem amb 3 restaurants adherits a la campanya "A taula, vi català"

Brasserie Flo, Barnabier i Restaurant 2007 a La Fuliola han estat els restaurants adherits amb els que hem conversat

Més de 60 restaurants sol·liciten entrar al col·lectiu "A taula, vi català" impulsat per la DO Catalunya

| 09/05/2017 a les 20:03h
Especial: Restaurants
Arxivat a: Denominacions d'Origen, A taula, DO Catalunya, vi català
“A taula, vi català” és una iniciativa de la DO Catalunya per incentivar el consum de vins catalans als restaurants. Consta de 3 categories, A, B i C i en poden formar part tots els establiments que compleixin els següents requisits:

1. Ser un restaurant ubicat a Catalunya.
2. Tenir una carta de vins amb les següents característiques:

Categoria A: preu mig del cobert per sobre dels 40€
–    Mínim de 6 Denominacions d’Origen catalanes diferents a la carta de vins.
–    Mínim 3 referències DO Catalunya.

Categoria B: preu mig del cobert de 20 a 40€
–    Mínim de 5 Denominacions d’Origen catalanes diferents a la carta de vins.
–    Mínim 2 referències DO Catalunya.

Categoria C: preu mig del cobert per sota dels 20€
–    Mínim del 50% dels vins de la seva carta de Denominacions d’Origen catalanes.
–    Mínim 1 referència DO Catalunya.

Hem volgut recollir les impressions d'un restaurant de cada categoria adherits a la campanya "A taula, vi català". Aquestes han estat les respostes dels restaurants Brasserie Flo i Barnabier de Barcelona i Restaurant 2007 de la Fuliola, Lleida:

1- Què opineu sobre la campanya "A taula, vi català"? Perquè heu cregut adient entrar a formar part de la campanya? Què en destaqueu?

Brasserie Flo: Ens sembla una bona iniciativa perquè hem comprovat que a Barcelona tradicionalment hi ha una menor presència de vins de les DO catalanes. Hem volgut formar-hi part perquè cada vegada creix més l'interès per aquest producte que també és de proximitat.
El vi català ha viscut els últims anys un canvi de cicle que l'ha allunyat de la marginalitat per guanyar protagonisme al mercat interior. Els catalans consumeixen avui més vins locals que no fa cinc anys. Això es visualitza amb la fita que les 11 denominacions d'origen (DO) catalanes han aconseguit per primer cop: superar conjuntament les vendes del seu principal competidor a Catalunya, la DO Rioja. Nosaltres volem fer part d'aquest canvi d'interès.

Barnabier: La campanya "A taula, vi Català" es veu molt interessant a la fi de fomentar "els productes de la Terra". Hem decidit entrar a formar part d'aquesta campanya perquè considerem que de vegades, per falta d'informació i coneixement sobre el producte local, els clients demanen els clàssics d'altres regions. Així que gràcies a "A taula, vi Català" es podrà sensibilitzar més el client local i estranger a l'elecció del producte Català, gràcies a una xarxa informativa efectiva.

Restaurant 2007: La nostra opinió sobre la campanya és molt positiva, hem de promocionar el nostre producte, ja que a Catalunya tenim molts bons vins, no dic que ens oblidem d'altres vins del país però primer és el nostre perquè així en gaudirem tots.
Nosaltres som un restaurant de la província de Lleida, i som dins la DO Costers del Segre, per això quan ens van donar l'oportunitat de formar part de la campanya no val dubtar ni un moment, ja que a casa nostra la majoria dels vins són catalans.
 

Barnabier


2- Quins patrons de consum tenen els vostres clients?

Brasserie Flo: La recerca de nous consumidors té un eix primordial en la generació de consumidors més joves, que són la gran oportunitat en l'àmbit global. Fa només tres anys, el 33% assegurava que preferia la cervesa al vi, però ara aquest percentatge ha retrocedit fins al 27%, el turisme que arriba a Catalunya. El sobiranisme ha tingut també un paper important, això és indiscutible, més enllà que els cellers ja fa anys que han millorat molt el producte, però costava fer forat, sobretot a les cartes dels restaurants.

Barnabier: Com que la nostra clientela és molt cosmopolita, tenim diversos patrons de consum, però sens dubte el client estàndard no té cap problema en deixar-se aconsellar (tant el client nacional com l'estranger), gràcies a la confiança que tenen amb el nostre personal. 

Restaurant 2007: Els nostres clients majoritàriament consumeixen vins de Catalunya, i sobretot vins de proximitat.
 

Braserie Flo


3- Es deixen aconsellar en matèria vinícola?

Brasserie Flo: 
L'art del nostre ofici està també en la nostra capacitat de trobar la varietat de vi que millor s'adeqüi a cada plat de la nostra carta, que tregui el millor profit d'aquest maridatge. Sens dubte, això és el que fa que els nostres clients treguin una millor experiència i això el client ho valora molt. Els cellers estan elaborant uns vins de nivell molt alt i al mercat arriben consumidors intel·ligents i que valoren els canvis qualitatius i demanen aquestes novetats. Els vins sota DO catalana els han arrabassat molta quota de mercat, mentre que la Rioja ha retrocedit, és una petita victòria pels cellers locals, acostumats a viure a l'ombra d'un contrincant que els guanya la partida a casa. El sector vinícola ha fet les coses bé, ha innovat en varietats de raïm i fa vins de gran qualitat, però encara té molts reptes. En solitari, la Rioja encara és número 1 al rànquing, mentre que a les DO catalanes, Penedès i Catalunya ocupen el segon i tercer lloc del podi de més venuts. 

Barnabier: La nostra carta de vins és bastant extensa, comptem amb més de 70 referències entre vins, caves i xampanys, però a dia d'avui hi ha encara diverses persones que demanen "els clàssics de les regions fora de Catalunya". Potser encara la meitat dels clients demanen vins de fora.

Restaurant 2007: Es deixen aconsellar si, i al contrari que abans, a la gran majoria els agrada tastar coses noves. Pel que fa referència a les regions clàssiques de fora de Catalunya sempre tenim un percentatge de clients que les demanen, però notem que cada dia són menys.
 

Restaurant 2007


3- Estan canviant aquests patrons de consum?

Brasserie Flo: 
El canvi de xip ve propiciat pel fenomen del català emprenyat. El consumidor que està fart d'anar al restaurant i de no trobar vins catalans a la carta i el que s'ha cansat d'anar a menjar menús i que li serveixin vins barats de l'Aragó. És aquest consumidor qui acaba reclamant vins catalans i qui dinamitza el mercat. Més enllà del fenomen patriòtic, indica que "hi ha el gust pel producte de proximitat".

Barnabier: Aquests patrons estan canviant, és cert, però encara a poc a poc.

Restaurant 2007: Estem notant un canvi clar amb el consum si. Anem en el camí correcte, el dedescobrir vins nous, però intentant apostar sempre per la proximitat.

4- Heu notat un augment de consum de vi de proximitat?

Brasserie Flo: Sí, perquè hi ha una nova generació de consumidors més informada i alhora més exigent en la seva elecció. Busca qualitat, no li fa por provar coses noves i entén que hi ha denominacions d'origen a Catalunya amb capacitat per produir excel·lents vins. Penedès i Priorat són potser les DO catalanes més conegudes, però també veiem com hi ha cada cop més iniciatives en altres zones que guanyen pes. L'oferta és més gran i això dóna més garanties al consumidor.

Barnabier: Si, i també m'agradaria comentar que els clients que vénen amb la disposició de deixar-se aconsellar, valoren el producte local (et demanen la referència del vi, on comprar-lo, si el poden trobar també a l'estranger, etc. Un feedback molt positiu.

Restaurant 2007: Cada dia més es demanen vins de proximitat i augmenta l'interès i la inquietud del client vers als vins que ofereixes. Cada dia en saben més, i això t'obliga perquè et pregunten les varietats, els cupatges, si les vinyes són autòctones, etc.

També us pot interessar

Ramon Roset | 15 comentaris
01/01/1970
Us proposem 6 bars tan sorprenents com imprescindibles per prendre unes copes de vi a la ciutat
01/01/1970
Aprèn a fer el gintònic perfecte amb el sommelier Xavi Nolla | Us donem 5 consells per fer-vos el combinat de la mateixa manera que us el faria un professional
01/01/1970
per Màrius Fuertes, enòleg

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
01/01/1970
Grans Muralles 2010, un dels vins més emblemàtics de la família Torres, ha obtingut la màxima distinció al Concurs Internacional de Vins Bacchus | El Concurs ha celebrat la seva 15a edició aquesta setmana a Madrid en un tast a cegues amb 85 professionals vinícoles de rellevància mundial.
01/01/1970
Cada cap de setmana de setembre, un grup de prestigiosos cellers elaboradors de Cava obriran les seves portes | Per segon any consecutiu, La Verema del Cava mostrarà els secrets de l’elaboració del Cava amb activitats per a tots els públics
01/01/1970
Si voleu conèixer com era una verema al segle XIX, el proper 2 de setembre dins el marc de La Verema del cava, Llopart us trasportarà al 1887
01/01/1970
"Vesprada amb Schubert" és una proposta musical del grup ReBLa’T que tancarà aquest divendres 25 d'agost el cicle d'activitats culturals "Capvespres a la Cartoixa"