Marketing digital per a cellers

Decàleg de bones pràctiques 2.0, o com fer un pla de màrqueting digital per un celler o un restaurant

Què hem de fer a Internet si tenim un celler o un restaurant? Normes bàsiques

| 07/04/2017 a les 23:37h
Arxivat a: Vi i tecnologia, plà de marketing digital
Internet ens ha canviat la vida. Ens hem hagut d'adaptar a l'àmbit digital perquè ha modificat fins i tot les nostres relacions. I les empreses no han quedat al marge del canvi, al contrari, o s'han adaptat integrant l'ecosistema digital al seu dia a dia amb una estratègia clara o, com la majoria d'elles, no s'han adaptat i simplement hi són perquè s'hi ha de ser. Totes les empreses són ja a Internet, però de quina manera? No n'hi ha prou amb només ser-hi, hem de saber perquè, tenir uns objectius i una estratègia.

Foto: pixabay


Pla bàsic de màrqueting digital per restaurants i/o cellers

1- Objectius: Tot pla de màrqueting necessita uns objectius, i el digital no és diferent. Intenta que aquests objectius siguin SMART:
S: eSpecífics
M: Mesurables
A: Assolibles
R: Raonables
T: en un període de Temps concret

2- Target i competència: Estudia el teu target i la competència. Quin és el perfil de gent que em busca? Com em busquen? Qui és la meva competència? Quan em costarà guanyar-la? A Internet tot es mesura. Un estudi de mercat que al món offline costaria molts diners, al món digital és gratuït o pràcticament gratuït.

3- Desenvolupament web: Si a hores d'ara encara no tens web, tens bones notícies, podràs fer-la bé! Pensa en factors com els dispositius mòbils -¿n'hi ha prou amb una plantilla responsive o adaptada a dispositius mòbils?- i la velocitat de càrrega, google és molt estricte amb aquests dos factors, ja que intervenen directament amb l'altra obsessió del cercador; la resposta d'usuari. Utilitzem gestors de continguts flexibles, CMS tipus wordpress, prestashop, magento... encara que un familiar nostre faci webs a mida!
 

4- Ja tinc el web... I ara què?: Ara tenim davant el repte més gran de tots... Atraure trànsit. El punt més difícil i on és la majoria del sector. Disposem de pressupost? Quines opcions tenim? Són moltes les opcions, més cares, més barates, i fins i tot gratuïtes, però el que està clar és que sense contemplar-les, no hi ha visites al nostre lloc web i, per tant, hem perdut temps i diners amb tota la feina feta fins aquí. Algunes opcions per atraure trànsit són; SEO, SEM -pagament per clic o PPC-, Guest Blogging -o publicar articles en webs del sector-, baners, xarxes socials, e-mail màrqueting... 

5- Fidelitzar: Potser aquest punt no el trobeu com a tal als llibres de màrqueting, però he volgut posar-lo per donar-li més importància. Ho podem dir d'una altra manera; crear comunitat. Tant cellers com restaurants oferiu producte... o millor encara, experiències! Us imagineu que venguéssiu bosses de plàstic? Com faríeu comunitat?

6-Anàlisi de mètriques: Si volem millorar necessitem mesurar. Què ha passat amb el nostre trànsit? Qui entra a la nostra pàgina? És home o dona? Des de quina zona del món? Ve de facebook aquest trànsit, o de cerca orgànica? Hem de familiaritzar-nos amb google analytics, i també amb cada xarxa social i el seu "software" per veure estadístiques del que publiquem.
 

Errors comuns: Els punts següents ja no són dins un pla de màrqueting pròpiament dit, però he cregut important fer-ne una pinzellada.
Aclariment: aquests punts, els errors comuns, donarien per escriure un web sencer.

7- Metadades: Posa (meta)títols adequats i (meta)descripcions adequades. Normalment el primer contacte amb el teu web no és la teva portada, sinó el teu snippet:
 
Tant el primer com el segon snippet -resultat de cerca amb google-, tenen molts errors. La descripció (metadescripció, per ser exactes), l'agafa google en els 2 casos per defecte perquè no s'ha especificat. En el segon cas, a més a més, el títol "Inicio" no dóna cap informació rellevant a google sobre el contingut de la pàgina on enllaça.

8- Utilitza Youtube: Crea i optimitza -molt important!- un canal de youtube. Tens molts productes/experiències que poden ser material audiovisual molt interessant. Youtube és el segon cercador més gran del món (més gran que el xinès baidu), i és de google. Per tant, posicionar vídeos a youtube és fer-ho també a google.
 
Vídeo amb 11 milions i mig de visualitzacions

9- Compte amb els intermediaris: Hem de ser amics de portals com Trip Advisor o booking. Ens agradi o no, hi haurà opinions dels nostres productes/serveis fetes per particulars -i algunes negatives fetes per nostra competència!-. Com que no podem evitar ser-hi, hem de ser-hi bé, provocant que parlin bé de nosaltres. Hem de ser proactius i demanar opinions després de vendre bones experiències.

10- Les xarxes socials no són canals de comunicació propis: Tenir molts seguidors a la nostra fanpage de facebook, a twitter o a Instagram està molt bé, però en realitat no tenim cap control sobre aquests seguidors. Preguntem-nos si tenim dades d'ells. Tenim, per exemple, alguna adreça de correu electrònic? La resposta és NO. És important tenir en compte que el negoci i la comunitat l'hem de fer a casa nostra, i casa nostra és la nostra pàgina web.

També us pot interessar

01/01/1970
Analitzem amb Màrius Fuertes les calories de la cervesa i del suc de taronja | És certa la afirmació "panxa cervesera"?
Ramon Roset | 15 comentaris
01/01/1970
Us proposem 6 bars tan sorprenents com imprescindibles per prendre unes copes de vi a la ciutat
01/01/1970
per Màrius Fuertes, enòleg

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
01/01/1970
Grans Muralles 2010, un dels vins més emblemàtics de la família Torres, ha obtingut la màxima distinció al Concurs Internacional de Vins Bacchus | El Concurs ha celebrat la seva 15a edició aquesta setmana a Madrid en un tast a cegues amb 85 professionals vinícoles de rellevància mundial.
El president d'honor de Gramona rep el reconeixement de la Confraria del Cava de mans del seu president, Toni de la Rosa Torelló | Rita Lamsdorff
Ramon Francas
01/01/1970
La Confraria del Cava ret tribut al president d’honor de Gramona
01/01/1970
L'empresa trasllada la seva seu social a La Rioja
01/01/1970
Tornen les copes de cortesia al Teatre Nacional de Catalunya | S'acaba la temporada de Terrats en Cultura