opinió

Responsabilitat

Article d'opinió de Jordi Alcover, Director de la Guia de Vins de catalunya

| 29/03/2016 a les 20:04h
Arxivat a: Opinió, La Guia de Vins de Catalunya, Jordi Alcover
Hi ha paraules que amb el temps han agafat un sentit viciat: fan més que respecte, fan por. Han caigut al sac d’allò indesitjable, desagradable, pesat i avorrit de mena. I és que quan algú pensa en el vi pensa en gaudi, en alegria, en glamur, mai en responsabilitat. La responsabilitat no és un argument per posar-s’hi a treballar, menys encara a vendre. Deu ser que no existeix.

O potser que no interessa. Per vendre cal parlar-li al client de tot allò que li pot induir a comprar l’ampolla. I això mai és la responsabilitat del celler envers el territori, atès que des de fa molts anys això no entra dins el discurs de les empreses. No entra perquè, des de fa uns quaranta anys i fins no fa gaire, ha estat el darrer paràmetre a tenir en compte a l’hora de plantar vinya a Catalunya.

De què li parlem, doncs, al client? Adeqüem el discurs a un text concret que passi de puntetes per les x generacions que han fet de vinyaters a casa, que després parli del vi amb quatre dades sobre l’elaboració, no sempre creïbles; i finalment una nota de tast que diu meravelles del que hi ha a dintre de l’ampolla.

Li parlem de diners, que és el que anem a buscar quan trobem un client. Li parlem del seu gaudi, del preu, de la relació qualitat/preu, del descompte, etc.. Però molt pocs li parlen de la responsabilitat que tot viticultor/elaborador adquireix quan es posa a treballar la vinya o a fer vi. Abans que ell hi ha hagut milers i milers que han treballat en una direcció concreta, però des de fa uns 50 anys sembla que tothom ha pogut fer el que li ha semblat, fins i tot havent-hi estructures -que abans no hi eren- que emparen els productes.

La premsa, a la mesura de tot aquest entrellat, beneeix això i publica panegírics de vins vulgars i repetitius, difícils d’entendre perquè busquen ser la pedra angular de la facturació de la seva empresa: vins que per aconseguir-ho defugen tota obligació del bodeguer de respectar la història que el precedeix. Pot ser que siguin cupatges inversemblants i absurds, pot ser que siguin experiments innecessaris d’adaptació de varietats, o simulacres de vins francesos a bon preu... En tot cas, es tracta massa sovint de vins que han generat alteracions de vegades inconscients, de vegades fins i tot despectives, d’un escenari que els precedeix i que s’havia dibuixat durant dos mil·lennis.

És evident que als temps actuals els falta considerar alguna cosa més que el present. I a les empreses del vi també, ara més que mai,els cal pensar en alguna cosa més que el compte d’explotació. Fer vi no és fer cargols, ni cadires de fusta; la matèria prima és sensiblea continguts culturals, històrics i territorials, atès que es busca l’empara d’una DO per protegir-los. Fer vi té una responsabilitat afegida: i si no s’és capaç -o no es té voluntat- de donar resposta a aquesta responsabilitat, si es pensa encara només en el compte d’explotació, val més que es triï un altre sector perquè s’està fent més mal que bé.  

També us pot interessar

01/01/1970
Analitzem amb Màrius Fuertes les calories de la cervesa i del suc de taronja | És certa la afirmació "panxa cervesera"?
Ramon Roset | 15 comentaris
01/01/1970
Us proposem 6 bars tan sorprenents com imprescindibles per prendre unes copes de vi a la ciutat
01/01/1970
Aprèn a fer el gintònic perfecte amb el sommelier Xavi Nolla | Us donem 5 consells per fer-vos el combinat de la mateixa manera que us el faria un professional

COMENTARIS

se senyo
Celler escoda pallejá, 30/03/2016 a les 19:30
+1
-1
Al Priorat em perdut la responsabilitat no em seguit EL PRIORAT

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
01/01/1970
Grans Muralles 2010, un dels vins més emblemàtics de la família Torres, ha obtingut la màxima distinció al Concurs Internacional de Vins Bacchus | El Concurs ha celebrat la seva 15a edició aquesta setmana a Madrid en un tast a cegues amb 85 professionals vinícoles de rellevància mundial.
Foto: Quico Ortega
Ramon Francas
01/01/1970
Catalunya exporta tres quartes parts del vi que produeix | Els Clàssic Penedès (els escumosos de la DO Penedès) creixen de forma sostinguda | Alemanya, els Estats Units, Bèlgica, el Regne Unit i Japó són els cins principals mercats on Catalunya exporta els seus vins
01/01/1970
Experimenta amb tecnologies en col·laboració amb empreses i universitats per minimitzar la petjada de carboni
01/01/1970
Aquesta primera jornada de promoció va servir també per a inaugurar un dels protagonistes principals en la campanya de promoció del concurs de les garnatxes, l’exposició itinerant Garnatxa Blanca