PACKAGING I BRANDING

"El disseny d'etiquetes i packaging de vins és comunicació visual. I és una feina que m'apassiona"

Entrevista a Anna Serra, socia directora de Grow, un estudi gràfic especialitzat en disseny de branding i packaging

L’estudi destaca per la seva àmplia i consolidada experiència en el disseny de begudes alcohòliques, però molt especialment, de vins i caves.

| 27/10/2015 a les 08:42h
Arxivat a: Entrevistes, Disseny, Branding, Packaging, Grow

En la teva trajectòria destaca la teva experiència professional en importants estudis de disseny de Barcelona i Londres. Explica’ns-ho.
Després de formar-me a l’Escola Elisava vaig treballar en importants estudis de Barcelona (Image de Marque, Summa Comunicació i Morera Design).
Llavors vaig sentir la necessitat d’adquirir noves experiències professionals. Entre els meus destins ideals hi havia Regne Unit, Holanda i els països nòrdics perquè eren el meu referent gràfic quant a packaging pel seu concepte minimalista, la cura del color i de la tipografia.
Vaig tenir la gran sort d’enviar el currículum i el meu book a Graham Shearsby, director de Design Bridge. I a partir d’aquí va anar tot força rodat. Em va trucar personalment i em va dir que em volia veure. Vaig arribar a Londres el 24 de febrer i l’endemà em van entrevistar. Em va agafar i ja vaig començar a treballar en un dels equips creatius de l'empresa. És una gran agència de Londres, amb seus a Amsterdam, Singapur i Nova York. Això em permetia treballar dins una gran estructura i conèixer a fons la seva organització interna, metodologia de treball, etc... A més comptava entre els seus clients amb empreses molt potents, amb productes presents en molts mercats, el que donava una gran projecció i visibilitat a tots els dissenys en els quals vaig participar.

Però llavors, vas passar a ser freelance. Què ho va motivar?
La figura del freelance a Anglaterra és molt diferent de la que coneixem aquí: vas a treballar de forma presencial a l'empresa els dies que es pacten. Així que quan portava un any treballant a Design Bridge vaig decidir fer aquest pas per tal d’adquirir més experiència.
Tenia una relació excel·lent amb l'empresa, així que vaig seguir treballant com a freelance per a ells i ho vaig poder combinar amb col·laboracions amb altres agències amb molt renom a Londres. Vaig tenir la sort de poder treballar, entre d’altres, amb Nude Brand Creation, JKR i Taylor Design.

Vas treballar en agències de caràcter molt internacional però vas ubicar el teu estudi en un entorn rural: el Solsonès.
Ho dic sempre quant em demanen sobre això: “Volta el món i torna al Born”. Vaig gaudir a fons d’aquella etapa fins que va arribar el dia en què vaig creure que calia replantejar-me cap a on volia dirigir la meva carrera i el meu futur. I vaig sentir la necessitat de tornar als meus orígens i vaig instal·lar-me a on havia nascut.
D’aquesta manera va ser com vaig fundar el 2007, en la masia familiar, l’estudi Grow. Va ser com una aposta personal per la terra em va veure créixer, però de la que vaig haver de marxar per a formar-me.
Així que Grow treballa des del territori i pel territori. I això també impregna la nostra filosofia: compromís, esforç, tenacitat, proximitat... A més, pot semblar anecdòtic però crea també una connexió molt especial amb molts dels nostres clients: la meva família ha treballat la terra, i avui treballo per a cellers que també treballen en un àmbit relacionat amb l’agricultura. És com el tancament d’un cercle.
I per què el nom de Grow?
Sintetitzava la nostra filosofia en una única paraula. Grow significa créixer, perquè volem que com a resultat de la nostra intervenció els clients o productes que generem creixin molt. Tenim molt clar que el nostre treball ha d’estar orientat a uns objectius i proporcionar uns beneficis al client i a la marca. Aquesta és la nostra raó de ser.
Presentem Grow com un estudi especialitzat en disseny de branding i packaging. I ho definim amb dos anglicismes perquè engloben en una única paraula tot un procés de treball. Però a on en podem extendre’ns més ens agrada parlar del branding com el procés de fer i construir una marca mitjançant l’estratègia i quan parlem del packaging diem que és la creació i desenvolupament del producte, com la combinació perfecta entre l’estratègia i el disseny.

I quins són els trets diferencials de Grow?
La nostra estructura és petita i versàtil, i en el cas de ser necessaris en el desenvolupament del projecte, comptem amb uns col·laboradors que aporten recursos multidisciplinaris i una alta especialització, el que ens permet ser molt eficients.
Podríem dir que tenim les eines per crear amb enginy i originalitat els projectes, i destaquem per la nostra flexibilitat, ja que sabem adaptar-nos a les necessitats de cada client i projecte. Crec que les nostres solucions sedueixen perquè són simples, directes i emotives. I sobretot ens agrada cuidar tots els detalls, amb especial atenció a la tipografia i el color.

En el vostre portfoli destaquen principalment les marques de vi i cava. Com heu arribat a aquesta especialització?
El vi i la gastronomia ha estat un món que sempre m’ha agradat. Vaig començar a treballar per a algun celler i, d’una manera natural, vaig anar especialitzant-me en aquest camp perquè van anar contactant amb mi diferents cellers. I puc dir que he tingut la sort de poder treballar per a clients molt grans i per a petits productors amb uns productes molt personals.
Però més que destacar el fet de clients grans i petits, el que ens agrada ressaltar es que més enllà de la dimensió de l'empresa, nosaltres treballem cada projecte com a únic. A mi el que realment importa és el resultat final, i que hagi assolit un bon disseny. I que és un bon disseny? Doncs una imatge que emocioni, que connecti amb el públic final. I que doni resposta a l'objectiu pel qual ha estat creat: per impulsar vendes, per introduir una nova marca en la ment dels consumidors... L’èxit dels nostres clients és el nostre èxit!

Cal saber de vins per a dissenyar vins?
No sóc una experta però sí que he adquirit molts coneixements perquè abans de començar a treballar en qualsevol projecte és imprescindible fer un estudi previ: conèixer a fons el vi, valorar la competència, el públic al qual va dirigit... I tot això és molt enriquidor perquè et vas impregnant de la cultura del vi.

De quin del teus dissenys o projectes et sents més orgullosa?
De tots sense cap tipus de dubte. Per a mi cada un és especial, ja sigui pel moment en el qual el vaig fer o per a qui el vaig realitzar. I tots ells, d’una manera o altra, han contribuït a què estigui aquí tal com sóc avui. Així que tots són importants perquè formen part de la història de Grow.
Per últim, en quin moment estem quant a disseny de vins? Hi ha alguna tendència o aspecte a destacar?
Crec que corren nous temps per a les etiquetes i packaging dels vins. Tinc la sort de treballar en una feina que m’apassiona, i em fascina aquesta nova situació: cada feina és un nou repte quant a disseny.
I és que avui estem en una nova etapa quant al disseny en el món del vi: hi ha tot un nou corrent de dissenyadors i d’estudis creatius que apostem fort per dissenys frescos, joves i més moderns, més acords als nostres temps.
I no és gratuït. És que cada vegada són més els joves als quals els agrada gaudir del món del vi i de la gastronomia. I això ha permès afegir aquest punt d’atreviment en el disseny per als productes enfocats a aquests nous públics. I això motiva a què cada dia veiem uns dissenys més sorprenents.
I val a dir que aquí tenim estudis i dissenyadors amb molt talent. De fet, som els segons productors de vi al món, després dels nostres veïns francesos. Així que no és per menys que al nostre país trobem dissenyadors i estudis amb molt talent especialitzats en la creació de packaging de vins.

Estudi Grow
Casa Ventureta s/n
25286 Pinell del Solsonès
[email protected]
www.grow-tdc.com
T +34 973 059 039
 

També us pot interessar

Ramon Roset | 15 comentaris
01/01/1970
Us proposem 6 bars tan sorprenents com imprescindibles per prendre unes copes de vi a la ciutat
01/01/1970
Aprèn a fer el gintònic perfecte amb el sommelier Xavi Nolla | Us donem 5 consells per fer-vos el combinat de la mateixa manera que us el faria un professional
01/01/1970
per Màrius Fuertes, enòleg

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.