LA GARNATXA D’EMPORDÀ, EL VI BANDERA DE L’EMPORDÀ?

per Laura Masramon

| 24/04/2014 a les 12:36h
Arxivat a: Opinió
El passat 10 de març d’aquest any 2014 va tenir lloc una jornada sobre el futur del vi dolç de la Denominació d’Origen Empordà. Al voltant de 70 persones de diferents sectors del món del vi van acudir a les ponències d’Eduard Puig Vayreda i Joan C. Martín, al tast de vins amb Josep Roca i a la taula rodona sobre el llegat de la Garnatxa d’Empordà i les oportunitats que aquesta genera.
El debat es dividia entre aquells que creuen que la Garnatxa d’Empordà ha de convertir-se en el vi insígnia de la DO Empordà, i els que creuen que millor que no. Els detractors argumentaven que la Garnatxa d’Empordà és un vi del que no es venen gaires ampolles i que, per tant, vincular-se a un vi de baix consum i que a més no està de moda, perjudicaria les vendes. També afegien que en cas de posar-se de moda, no s’elaboren tantes ampolles com per cobrir la possible demanda, i que tampoc és un vi econòmic com per destinar-lo a la promoció.
 
Per altra banda, els defensors de la Garnatxa d’Empordà com a vi bandera de la DO Empordà, opinaven que l’escassetat d’ampolles i l’elevat cost d’aquestes són dues característiques ideals per suscitar-ne el desig i crear una sensació d’exclusivitat. No és fàcil tenir un vi únic, fet amb una varietat de raïm que només es troba a l’Empordà, al Montsant i al Rosselló, anomenada lledoner roig, garnatxa roja o grenache gris, respectivament. Ara mateix és un bon moment per situar l’Empordà en el mapa vinícola mundial, i quina millor manera que aprofitant anys i anys de criança oxidativa d’un vi tan especial, que representa l’essència i la maduresa de 46 petits cellers ordenats en una ruta entre el mar i la muntanya?
 
En cas d’escollir com a vi insígnia el vi negre, que representa el 60% del vi elaborat dins la denominació, caldria pedalar molt de temps i invertir molts diners per posicionar la DO Empordà, ja que aquesta entraria a competir amb regions amb una història vinícola continuada, que acumula segles d’experiència en l’elaboració i el marketing del vi negre. Però si l’Empordà triés la Garnatxa d’Empordà com a vi bandera no competiria directament amb ningú ja que cap altre regió del món elabora vins dolços naturals de garnatxa roja i garnatxa blanca amb el sistema de solera.
 
Un cop el públic internacional situés l’Empordà en el mapa vinícola augmentarien les ventes de tot tipus de vi i els enoturistes encuriosits per veure les famoses bótes de solera de la Garnatxa d’Empordà. És d’esperar que una regió vinícola mediterrània, terra de dolços, elabori vins negres de gran qualitat. El vi insígnia no ha de ser necessàriament el més venut. Per exemple, els Eiswein de la regió alemana del Rhin, són vins de baix consum i de preu elevat. Passa el mateix amb els Pedro Ximénez, que no es consumeixen diàriament però representen un territori, un clima i una filosofia.  
 
La Garnatxa d’Empordà és calidesa, és paciència, és gastronomia, és l’essència de les vinyes empordaneses. Després del debat de la jornada, el reconegut sommelier Josep Roca va oferir un tast de vins dolços empordanesos encapçalat pel repte de contagiar als joves l’hàbit del vi dolç. Un tast d’excepció on es començà pels frescos i aromàtics moscatells, es continuà per les ambres i confitades garnatxes fetes en solera, pels dolços reposats a sol i serena, pels vins de panses i s’acabà amb una garnatxa d’una solera de 1945, totalment inaccessible i extraordinària del celler Martí i Fabra, una mostra de potencial, una vi rialler que mira cap el futur.
 
L’Empordà serà provablement una de les regions vinícoles més visitades del món. Com podem aconseguir que els enoturistes que trepitgin aquestes terres s’enduguin una idea clara sobre el vi que amaga la Costa Brava? Quin vi regalaran als seus amics per acompanyar els seus relats de viatge? En un futur proper, quin creieu que serà el vi bandera de l’Empordà?
 

També us pot interessar

01/01/1970
Analitzem amb Màrius Fuertes les calories de la cervesa i del suc de taronja | És certa la afirmació "panxa cervesera"?
01/01/1970
Aprèn a fer el gintònic perfecte amb el sommelier Xavi Nolla | Us donem 5 consells per fer-vos el combinat de la mateixa manera que us el faria un professional
01/01/1970
per Màrius Fuertes, enòleg

COMENTARIS

insígnia
Anònim, 30/06/2014 a les 16:30
+0
-0
Laura, gràcies per transmetre el que va esdevenir i que vaig poder assistir-hi. I doncs el tema encara està en debat, entenc.
Visca els vins de l'Empordà!
01/01/1970
Grans Muralles 2010, un dels vins més emblemàtics de la família Torres, ha obtingut la màxima distinció al Concurs Internacional de Vins Bacchus | El Concurs ha celebrat la seva 15a edició aquesta setmana a Madrid en un tast a cegues amb 85 professionals vinícoles de rellevància mundial.
01/01/1970
Més de 500 referències i 68 cellers a la 37ª Mostra de Vins i Caves de Catalunya que se celebrarà del 27 al 29 d’octubre al passeig Lluís Companys de Barcelona | Barcelona comptarà amb una setmana plena d’activitats relacionades amb el vi català gràcies a l'acord amb la iniciativa Hotels amb DO del Gremi d’Hotels de Barcelona
01/01/1970
El Grup Peralada adquireix el Grup Chivite després de diversos mesos de negociacions | La facturació consolidada del grup vitivinícola resultant d'aquesta operació superarà els 60 milions d'euros i tindrà presència en pràcticament un centenar de mercats de tot el món
El president d'honor de Gramona rep el reconeixement de la Confraria del Cava de mans del seu president, Toni de la Rosa Torelló | Rita Lamsdorff
Ramon Francas
01/01/1970
La Confraria del Cava ret tribut al president d’honor de Gramona