CARRERS

Els anarquistes de Berga inauguraren la plaça Ramon Vila «Caracremada» al lloc de la de Sant Ramon

L'acte és vigilat per la Policia Local, tot i que aquesta arriba quan la placa ja ha estat penjada

Pinten un mural a Berga en homenatge a la treballadora anarquista Alfonsina Bueno

| 04/03/2017 a les 13:29h
Arxivat a: Societat, carrer, Montse Venturós, Ajuntament de Berga, Marcel·lí Massana, carrers, Berguedà, Berga, mossèn Huch, Ple de Berga
Inauguració de la plaça Ramon Vila Capdevila | Aida Morales.
Aquesta notícia es va publicar originalment el 04/03/2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Els anarquistes de l'Ateneu Columna Terra i Llibertat han inaugurat, aquest dissabte al matí, la nova plaça Ramon Vila Capdevila "Caracremada", en honor al guerriller anarquista, milicià, revolucionari i "heroi de la resistència antinazi". Ho han fet a la plaça de Sant Ramon, a pocs metres del Centre d'Estudis Josep Ester i Borràs, acompanyats d'una trentena de persones, i després de presentar el llibre "Seguir les passes de la guerrilla", amb l'exmembre del MIL i els GARI Jann-Marc Rouillan, i l'activista del MIL i la OLLA i guionista i co-director de la sèrie Els maquis a Catalunya 1939-1963, Ricard de Vargas i Golarons. 

Amb aquesta nova inauguració, amb una placa que s'ha col·locat al costat de la de Sant Ramon, els anarquistes de Berga reivindiquen continuar la campanya "Recuperem la memòria, recuperem els carrers" que va començar a materialitzar-se amb el canvi de nom d'algunes vies de Berga el passat 21 de maig, quan es va instal·lar una placa amb el nom de carrer Marcel·lí Massana sobre la que hi havia de Mossèn Huch. Aquesta primera acció, que va concloure amb identificacions, va causar una intensa polèmica a Berga, que va finalitzar amb la tramitació d'una multa per part de la Policia Local i la presentació d'al·legacions per part del grup anarquista. 

Poc després, els llibertaris van col·locar una segona placa, aquesta vegada en record de la treballadora berguedana del tèxtil que va ser deportada a un camp de concentració, Alfonsina Bueno. Aquest acte, que va ser vigilat per la Policia Local, també va servir als anarquistes per reclamar la retirada de la multa
 

Cotxe de la Policia Local davant del Centre d'Estudis Josep Ester i Borràs Foto: Aida Morales


La Policia Local arriba tard

L'acte de canvi de plaques ha començat a les 13.00 hores, realitzant un petit recorregut fins a la plaça de Sant Ramon, a pocs metres del Centre d'Estudis. Això ha comportat que la primera part de l'acte, la que consistia en instal·lar la placa, s'hagi pogut realitzar sense problemes. Una vegada han començat els parlaments, ha estat quan dos vehicles de la Policia Local han arribat, tot i que s'han mantingut en un segon terme. 

En el manifest llegit pels membres de l'Ateneu, s'ha mantingut la voluntat de continuar la campanya, ja que la majoria de carrers de Berga "homenatgen a cacics, sants, capellans i homes d'ordre en general", han afirmat. Una "expressió d'una ideologia i un ordre social concret, el dels dominants", han continuat. Per això, han sentenciat, la tria de noms de carrers "no és una qüestió atzarosa, sinó exclusivament política". 

Menyspreu institucional

Segons els anarquistes, "era d'esperar" que les accions dels representants de la "nova política" hagin estat iguals que les dels seus predecessors, i han lamentat el "menyspreu institucional" que s'està rebent en aquest sentit per part del govern de la ciutat. 

Davant de tot això, però, han afirmat que insistiran "amb consciència i sense permís" per homenatjar els berguedans "volgudament oblidats", com ara Ramon Vila i Capdevila, que va néixer a Peguera el 1908, i que va morir al 1963 "amb les armes a la mà", després d'haver patit repressió, fet lluita revolucionària per les expropiacions, participat com a voluntari al front i sent partícip de les col·lectivitzacions i de la resistència antinazi durant la segona guerra mundial. 

L'acte ha finalitzat amb una actuació en directe de txalaparta, després de llegir un poema. 
 

Actuació de txalaparta per finalitzar la inauguració de la nova placa de Berga. Foto: Aida Morales

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Penós
Joan parera, 04/03/2017 a les 14:29
+30
-32
Les imatges parlen per si soles....
No cal dir res més
Els amos de Berga?
Anònim, 04/03/2017 a les 15:10
+34
-38
Poden fer el que volen aquesta gent!? Pose'm-hi ordre!
Per què en nom meu?
Ramon Vila, 04/03/2017 a les 16:19
+36
-35
Qui sou vosaltres?
Que us heu pensat?
Nomes jo puc dicidir si vull el meu nom en una placa de carrer.
No em representeu ni representeu a ningú.
Quatre gats maleducats.
Us demano que no us fiqueu mes el meu nom a la vostra boca.
S'embruta!
Treballeu i feu ciutat.
Berga no necessita gent com vosaltres.
No dignifiqueu res de res.
Al contrari.Ho feu tot malbè.
Quina vergonya.
Llastima
Local , 04/03/2017 a les 16:27
+32
-36
Tant es que la local arribi tard o d'hora.
Tampoc fan res.
Quina miseria i llastima de ciutat.
A les mans d'una dotzena d'arreplegats.
Sort que la gent ja ho sap i no els hi fa cap cas.
Pobre Berga.
Veina enfurismada
Anònim, 04/03/2017 a les 17:43
+37
-28
Porto anys vivint a Berga i trobava a faltar accions de memòria històrica i aquest jovent ho estan fent, aixi que menys parlar i més fer els dels comentaris.
Desarrapaos
Milagros 76, 04/03/2017 a les 18:18
+17
-31
A ver esto ya da pena de verdad.
Yo que soy de puentegenil de cordoba esto no pasa
Bueno.. ni en puentegenil ni girondella ni pureíg ni en espinubet.
Tontos todos .. no los anarquistas estos, sino los vecinos. A mi me meten en mi casa un raxola de estas y del escobajo que le meto la hecho a la rasa de los molins y despues de repicon me lio con estos CARA, Andres i el Marquez este desarrapaos .. la policia da pena, este ayuntamiento "montse bonita que haces que te toman el pelo" que no hace nada.
Esto parece un carnaval , aqui cuando querran poner orden a ver quien se atreve...
Lo de Berga es para alquilar sillas, vaya cuadro. Viernes bonito pon orden aprendre de Erminia que los tiene mas bien puestos que tu.
Ya se ve que ustedes no trabajaros con esta tal alfonsina bueno.. ya les explicaria yo ...yo si que merezco una calle para aguantarla .. ya se ve que ninguno trabajaron en la fabrica del canal . Mira me callo que no puedo mad. Adios
A la vecina enfrutismada
Milagros 76, 04/03/2017 a les 19:03
+4
-24
Esta vecina enfurismada seguro que lleva pañuelo palestino y lleva rastras en el pelo y usa copa de estas menstruales .
Mi mari jose que se caso con el jose luis de la calle bals dice que no viven vecinas dd este tipo. Esta deve ser una de estas mendanguelas que vienen a tomar cosas raras en estos localuxos de mala muerte por la noches .
Mi madre que nos queria en casa a las 8 y mira como van las cosas.
Suerte tiene la calle que queda josefina i la de cal ploraire vendiendo verduras . SANTAS!! Por aguantar el tipo un monumento os mereceis
Reconciliació
Berguedà cabronàs, 05/03/2017 a les 10:54
+14
-19
Proposo, com a acte de reconciliació, que la plaça es digui:

PLAÇA CREMADA DE SANT RAMON VILA i EL CARA

#Transversalisme
Els amos del barri😂😂
Anònim, 05/03/2017 a les 18:33
+26
-26
Aquesta gent es creuen els amos del barri a part de canviar plaques del carrer es dediquen a fer paelles d arroz, cine el carrer i ningu els hi diu res
Si m hi poso jo amb 5 minuts tinc els urbanos o mossos
Milagros Lepen
@TirioL, 05/03/2017 a les 20:24
+31
-0
Com s'enteri la Lepen de la quantitat de fatxes, gent d'aixeta i sonats que tenim a Berga, abandona França i es presenta a les properes eleccions municipals.

pd: el senyor que va fent diferents papers per fer aquests comentaris, recordar-li que a les eleccions nomès la podrà votar un cop eh
Tranquils !!!
Anònim, 06/03/2017 a les 04:52
+3
-19
Per molt cartell k posin la gent normal continuarà anomenant l,indret com placa Sant Ramon, "la plaçeta".
I mentre es distreuen i fan aquestes collonades, no en fan de mes groses. Imagineu k triin el cami de " acudir los anarquistas con.petroleo i dinamita", i ens monten unes falles qualsevol día.
Vivir para ver, Mamma mía "
senyor, senyor, no tenen altra feina ?
Anònim, 06/03/2017 a les 08:20
+11
-20
Si volen colaborar a canviar Berga, res millor que agafar escombra i bossa, i començar a netejar espais bruts.
A la Milagros
Veina enfurismada, 06/03/2017 a les 08:51
+18
-5
Pots parar de fer el personatge que no cola, i als anarquistes us dic que seguiu lluitant que jo estic molt vella ja.
QUI ES PENSEN QUE SON?
Anò[email protected], 06/03/2017 a les 12:13
+14
-16
Vinga nois i noietes, per que no aneu a netejar Berga? això si seria revolucionari!! vinga, va! netegeu pintades, netegeu la riera... etc!! visca la revolució de la neteja!!

PD: dir que això comporta blegar l'esquena una mica.
Poca feina
Anònim, 07/03/2017 a les 10:27
+5
-8
Aquests 4 anarquistes que es dediquen a fer això, poca feina tenen, pel que sembla anarquista amb poca feina noms de carrers canvia.

Trobo penosa i inútil la seva actuació, juntament amb la de l'ajuntament que no fa res per evitar aquests numerets innecessaris.

Aquestes coses no aporten res, més aviat sembla una rabieta d'un nen, i ja sou una mica grandets per anar vestits així i fer aquestes ximpleries.
bona feina
Anònim, 07/03/2017 a les 17:21
+9
-6
En aquest país malauradament vam patir un genocidi, l'holocaust franquista, i desgraciadament encara no hem fet net d'aquest passat que encara cueja. És important recordar i homenatjar les víctimes i els que van lluitar contra el feixisme. En alguns casos, persones que tenen reconeixement internacional o fora de la comarca, i en canvi aquí ni se'ls coneix. És un deure de les institucions restituir aquestes persones i plantejar un relat alternatiu al del franquisme; s'ha fet gairebé arreu, però no a Berga. Llàstima que les institucions no ho facin, ho haurien de fer i no els costa res, i és perfectament assumible tant per cupaires com convergents, com qualsevol que es vulgui desmarcar del feixisme (que espero que siguin tots).
En fi, sort que almenys des del Centre d'Estudis Josep Ester Borràs ho fan...
MENTIDER 17.21
Anònim, 08/03/2017 a les 10:32
+3
-6
Com pots dir que des de les institucions locals no es fa res??? Han passat 40 anys de inacció absoluta, però ara????? no fotem home!!!! No menteixis, que com deia el meu iaio "se coge antes a un mentiroso que a un cojo". A més, pensava, que la mentida i la tergiversació de la realitat era patrimoni de les misèries del capitalisme, però mai pròpies d'un anarquista....
Et poso només uns quants exemples de la tasca que s'està duent a terme des de l'equip de govern de la CUP en els darrers 2 anys a la nostra Ciutat.


















Posats canviem el nom de la Plaça de la Ribera
Anònim, 08/03/2017 a les 10:37
+2
-3
Ja posats perque no canviem el nom de la plaça de la Ribera per "Montaner-Casasayas-Montanyà" Son martirs també ? No ?