Castellar de n'Hug serà el punt d'inici de la nova Via Blava Llobregat

L'itineari suposarà una inversió de 14 milions d’euros | La via passarà pel Berguedà, el Bages, el Baix Llobregat, el Vallès Occidental i el Barcelonès

Redacció
25 de juliol del 2016
Actualitzat a les 20:09h
Naixement del riu Llobregat, a Castellar de N'Hug
Naixement del riu Llobregat, a Castellar de N'Hug | PN Cadí-Moixeró

Naixement del riu Llobregat, a Castellar de n'Hug Foto: PN Cadí-Moixeró


El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, la presidenta de la Diputació de Barcelona, Mercè Conesa, i el vicepresident segon de l’ens municipalista, Marc Castells, han presentat aquest dilluns el projecte de les Vies Blaves, que crearà 306 quilòmetres de camins per a vianants i mitjans no motoritzats al llarg dels rius Llobregat, Anoia i Cardener. La Via Blava Llobregat s'iniciarà a Castellar de n'Hug i i finalitzarà a la desembocadura d’El Prat de Llobregat, recorrerà un total de 186 quilòmetres al llarg de les comarques del Berguedà, el Bages, el Baix Llobregat, el Vallès Occidental i el Barcelonès i passarà per 15 colònies tèxtils. 

El recorregut principal de la Via Blava Llobregat es podrà completar amb fins a 100 quilòmetres més de possibles variants i enllaços i suposarà una inversió de 14 milions d’euros. Els altres itineraris que formen part del projecte són la Via Blava Cardener, que tindrà un itinerari de 50 quilòmetres pel Bages, entrant a la demarcació de Barcelona per Cardona i confluint amb la Via Blava Llobregat a Castellgalí, amb una inversió prevista de 5 milions d’euros. I la Via Blava Anoia que seguirà el riu al llarg de 70 quilòmetres per l’Anoia, l’Alt Penedès i el Baix Llobregat i requerirà una inversió de 6 milions d’euros.
 

Josep Rull, Mercè Conesa i Marc Castells, a la presentació de les Vies Blaves Foto: Departament de Territori i Sostenibilitat

 
Aquestes Vies Blaves discorreran per una de les àrees més dinàmiques d’Europa, amb un urbanisme de gran complexitat i que aplega 65 municipis. Un total de 5,2 milions de persones, el 70% dels catalans, hi viu o es troba a menys de mitja hora de distància. Per la dimensió del projecte, és una actuació inèdita al sud d’Europa.

El conseller Rull ha destacat que “es tracta d’un projecte inèdit al sud d’Europa que recull els objectius del Govern”, perquè s'utilitzarà l’urbanisme "per acostar el medi ambient a la gent”, i servirà per impulsar la mobilitat ecològica i l’activitat econòmica i el turisme. A més, ha recordat que l’actuació és possible perquè “el país ha fet un esforç extraordinari en el sanejament de les seves aigües”. Així, ha insistit que “s’han fet els deures i s’han fet conjuntament entre la Generalitat i les administracions locals”.
 
La Diputació de Barcelona va decidir el 2015 engegar el projecte de les Vies Blaves com a eina prioritària per a la dinamització turística de les comarques barcelonines. El projecte vol recuperar la salubritat i el paisatge dels entorns fluvials i dotar les poblacions riberenques d’infraestructures de lleure de qualitat.

A més del patrimoni cultural situat a tocar dels rius, les Vies Blaves travessaran tres parcs naturals, 12 espais naturals protegits i vuit espais turístics.