Cares, qualitats i esforç; què hi ha darrere l'ADBerguedà?

“El valor humà és important", assegura una de les treballadores més antigues de l'organisme | Laura Seuba destaca el valor afegit de l'Agència de Desenvolupament del Berguedà

Redacció
26 de març del 2016
Actualitzat a les 17:39h
Equip humà de l'ADBerguedà.
Equip humà de l'ADBerguedà. | ADBerguedà.
Cada vegada més, l'Agència de Desenvolupament del Berguedà repensa les mil maneres de presentar-se a la societat berguedana. Una població que, amb els anys, s'ha anat acostant a aquesta institució, tot i que amb passos lents i poc precisos. Per a molts, l'ADBerguedà segueix sent un organisme rígid, institucional i marcat només per un logotip, una visió que preocupa sobre manera, i que els seus treballadors volen acabar de trencar. 

Aquesta agència, que es va constituir el 3 de juliol del 2013 al Berguedà, va néixer de la integració del CFI Cercs-Berguedà, el Consorci de Turisme de l'Alt Berguedà, el Consorci del Parc Fluvial del Llobregat i els Serveis de promoció econòmica i turisme del Consell Comarcal. Una germana bessona, en molts àmbits, d'aquesta darrera institució, tot i que el seu paper ha volgut anar molt més enllà. 

En aquest organisme hi treballen prop de 30 persones, segons els programes, treballadors i tècnics que, tal com han precisat, tenen cares i sensibilitats, així com uns objectius, que són els de tirar endavant el concepte abstracte de desenvolupament econòmic i territorial de la comarca. En diferents àmbits, dediquen la seva funció a millorar l'ocupació al Berguedà, la formació, el turisme  o facilitar l'emprenedoria, entre d'altres. 
 

Treballadores del Servei d'Ocupació de l'ADBerguedà. Foto: Aida Morales.


La "cara visible" de l'Agència

Isabel Sánchez, per exemple, és una de les treballadores més antigues d'aquest organisme. La seva entrada, segons ha explicat, va venir arran de participar en una de les formacions del que a la dècada dels 90 era el Consorci. Des de fa anys, és la primera persona que es troben els usuaris del Servei de Formació i Ocupació. Un rostre amable i rialler, i una treballadora convençuda i compromesa.

“Si a mi em va servir per trobar feina, penso que a molta altra gent també li ha d'anar bé”, assegura, sobre la seva experiència. Ella va entrar a formar part de l'embrió de l'Agència el 1998, tot i que abans, n'havia gaudit dels serveis com a usuària. Ara, dóna la cara a la seu del carrer Lluís Millet, un punt per on cada dia passen centenars de persones, que realitzen cursos, xerrades i seminaris. 

La grisor d'aquest centre es difumina de portes endins. Una vegada passat el mostrador de Sánchez, desenes de cares amables. L'Agència agafa color; l'Anna Romero, la Sara Vila, la Roser Rifà, el Gerard Esteban, l'Eva Sallés o la Isabel Sánchez. Ells, i tants altres, que s'encarreguen, cada dia, d'assessorar empreses i emprenedors, i buscar sortides laborals i formatives a joves, aturats o empresaris. 
 

La treballadora de l'ADBerguedà Isabel Sánchez Foto: Aida Morales.


“El valor humà és important perquè nosaltres treballem perquè la gent se senti contenta, perquè pugui venir aquí, i trobi una sortida al seu problema laboral o de formació”, assegura Sánchez, que amb timidesa precisa: “L'Agència no és un logo, hi ha un treball darrere que és pel poble i per a les persones”. 

L'ADBerguedà, però, no s'acaba a Lluís Millet. Entre les muralles de la capital, ben al principi del carrer major, és on aquesta institució manté els seus principals engranatges. És al primer pis d'un edifici històric de la plaça de Sant Joan, un espai petit, però cèntric, el punt neuràlgic d'un nou model de dinamització, i una cuina d'idees inspirada en models de desenvolupament bascos. 

El model “agència”; gent, empreses i territori

Quan el Berguedà va apostar per treballar sota el model d'una agència de desenvolupament, ho va fer per promoure l'evolució de la comarca d'una manera molt similar a la que es treballa des del País Basc. Segons la directora de Programes, Laura Seuba, l'objectiu de l'ADBerguedà és “superar l'àmbit municipal” i treballar, amb major celeritat i competitivitat, pels “interessos de tothom de la comarca”. 

D'aquí, ha precisat, els tres peus que la mantenen viva i alimenten; la gent, les empreses i el territori. La resta, ha indicat, és un equip de treballadors que “creuen en la comarca” i volen que tiri endavant: “Volem que tothom tingui oportunitat de viure-hi, treballar-hi amb qualitat i desenvolupar-se”. 
 

ADBerguedà amb la directora de Programes, Laura Seuba, al fons Foto: Aida Morales.


I què aporta? Una pregunta que Seuba té molt clara. “Es perdrien oportunitats, ja que l'Agència ajuda a aflorar projectes i aporta riquesa territorial a tots els nivells, no només econòmica”. De fet, i posant sobre la taula xifres concretes, caldria parlar de les 198 persones que han estat inserides amb contracte al mercat laboral aquest 2015, les dues cooperatives constituïdes, les 28 empreses assessorades o els 163 emprenedors que han rebut informació, entre altres. I tot això, ha recordat Seuba, sense tenir en compte el vessant turístic i els convenis de comerç. 

Davant de tot això, Seuba és clara, però optimista. "Encara hi ha molt camí per recórrer", assegura. Una tasca que l'Agència emprèn amb força, amb la vista posada en les persones i el Berguedà: "Sempre estem pensant com ho podem fer".