La Taula de Mobilitat del Baix Penedès vol posar fi a la problemàtica de la C-32

• Eva M. Serramià: ‘El que en principi va ser una oportunitat, ara és de les autopistes més cares i un greuge pel territori’.

Llorenç Avinyo | 02/07/2017 a les 13:20h

El Consell Comarcal del Baix Penedès i el Consell Comarcal del Garraf han convocat la Taula de Mobilitat del Penedès Marítim, aquest passat divendres, 30 de juny, a la tarda, a la sala polivalent de l'Escola Municipal de Música Pau Casals (EMMPAC), al Vendrell. Una cita que ha volgut recuperar l'esperit i l'empenta del grup de treball de l'anterior ADEGP (actual FEGP, Federació Empresarial del Gran Penedès), que ja va convocar en el seu moment una Taula de Mobilitat. Ara han estat els Consells Comarcals del Baix Penedès i Garraf els que han volgut tirar endavant aquesta trobada, oberta a empresaris, sindicats i plataformes territorials, entre altres. Conjuntament, l'objectiu ha estat buscar solucions a la problemàtica que pateixen les dues comarques pel què fa al pas d'infraestructures com l'autopista C-32.

Per part de la Generalitat, la Taula de Mobilitat ha comptat amb l'assistència del conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i el Secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, així com el diputat delegat d'Infraestructures, Urbanisme i Habitatge de la Diputació de Barcelona, Marc Castells. També hi han estat presents municipis situats a la regió del Penedès Marítim (El Vendrell, Calafell, Cunit, Cubelles, Vilanova i la Geltrú, Sant Pere de Ribes i Sitges).

Els punts principals de la trobada han estat l'establiment del sistema de Vinyeta per al pagament de peatges d'autopista, i l'estudi sobre l'impacte econòmic de l'autopista C-32 al territori. Tal i com afirma la presidenta del Consell Comarcal del Baix Penedès, Eva M. Serramià, 'aquest estudi suposarà un punt d'inflexió per reconèixer la problemàtica de la C-32, una infraestructura que actualment ens castiga'. ‘El que en principi va ser una oportunitat, ara és de les autopistes més cares i un greuge pel territori’, afegeix Serramià. En la mateixa línia, la presidenta del Consell Comarcal del Garraf, Glòria García, ha afirmat que 'la C-32 és un greuge, i l'estudi vol compensar el que suposa per la població que viu en aquestes comarques’.

El conseller Rull ha estat qui ha detallat als assistents el sistema de vinyeta, un model que afecta autopistes i autovies, i que vol repartir costos, sense límit d’ús, aconseguint un mitjà més sostenible, tal i com ja estan aplicant països com Alemanya o Suïssa. Un model, però, que requereix arribar a un acord amb l’Estat. És en aquest punt on des del Consell Comarcal del Baix Penedès s’hi veuen més dificultats. Eva M. Serramià puntualitza que ‘el Baix Penedès som de les comarques més castigades pels peatges (AP-7 i C-32), i aquest impacte negatiu és el que es vol traslladar a l’estudi encarregat’, del qual actualment se n’estan redactant les bases. La presidenta comarcal afegeix que ‘l’elevat preu de l’autopista de la costa és també un altre handicap, ja que famílies que volen venir a passar una jornada de visita al Baix Penedès, es poden fer enrere’. L’estudi també ha de recollir la voluntat de les entitats i incloure les seves peticions. Les entitats convocades eren la FEGP, els sindicats UGT i CCOO, la Plataforma de Calafell, la Plataforma de Cubelles, la Plataforma No Vull Pagar C-32, Impulsa Penedès i NODE.

Després de la Taula de Mobilitat del passat divendres al Vendrell, està previst que se’n convoqui una altra al Garraf. La jornada finalitzava amb un torn obert de preguntes.