09
de febrer
del
2016
Actualitzat
a les
17:35h
Rodalies ha ampliat fins dimecres el termini perquè els usuaris afectats per la incidència d'avui puguin demanar el retorn de l'import del bitllet. El matí de caos que ha viscut la xarxa ferroviària de Barcelona ha recuperat la normalitat a les cinc de la tarda, quan s'han normalitzat les freqüències.
Al llarg del matí s'han anat reobrint totes les estacions afectades i des de les dotze del migdia, aproximadament, totes les línies ja funcionen però ho fan fora de l'horari habitual. En total es calcula que 100.00 passatgers -segons el conseller Josep Rull- i 210 trens s'han vist afectats per la incidència.
El motiu del caos ha estat un incendi a l'estació abandona de Marina-bifurcació provocat per l'acumulació de deixalles i altres materials que ha inundat de fum els túnels de Rodalies. L'incident ha obligat a tancar fins a sis estacions de Renfe a la ciutat de Barcelona. A causa d'estar compartides amb la línia 1 del metro, aquesta també ha quedat aturada entre la plaça de les Glòries i la plaça d'Espanya, malgrat que posteriorment l'afectació s'ha reduït al tram Universitat-Glòries. Hores d'ara hi ha total normalitat al metro excepte el fet que els combois no es poden aturar a Arc de Triomf.
Després de l'extinció del foc, el director de Rodalies, Felix Martín ha demanat a Renfe la circulació de trens buits per provocar corrents de vents i treure el fum. Posteriorment, a partir de les 11 del matí, s'ha pogut restablir el servei comercial a les línies R-2 sud i nord mentre continuen afectades la resta.
El president de Renfe demana disculpes
El president de Renfe, Pablo Vázquez, ha demanat disculpes a tots els viatgers afectats. "El més important, primer de tot, és demanar perdó als nostres viatgers", ha dit en una compareixença de premsa a l'estació de Sants de Barcelona on ha indicat que la prioritat ha estat accelerar el restabliment del servei.
Una de les primeres mesures que s'han dut a terme just en el moment que Adif ha informat a Renfe que no podien circular combois amb passatgers per la manca de visibilitat ha estat posar en circulació trens buits per tal que passessin pels túnels afectats pel dens fum. D'aquesta manera, amb els pas dels trens, es podia anar esvaint la fumera. També s'ha donat informació als usuaris, segons apunta Várzquez: "Des de les cinc del matí hem obert diversos canals d'informació per tal que els usuaris estiguessin al cas de la incidència i tinguessin la opció de reprogramar el seu trajecte".
Sense ser aliè a problemes anteriors, el president de Renfe ha volgut expressar que la companyia es preocupa per el servei que es dóna a Catalunya. "Barcelona es una ciutat molt important i han passat altres incidències; l'intentem cuidar amb especial sensibilitat", ha comentat. Ha recordat, però, que "som l'operador i intentem prestar el millor servei amb la infraestructura que tenim". Preguntat sobre la idoneïtat que el transport ferroviari de viatgers es reparteixi entre Renfe i Adif, Vázquez ha assenyalat en d'altres països també hi ha aquest model mixt. "I aquesta incidència no té gaire relació amb això", ha assegurat.