Digital Granollers, empresa, cultura i participació ciutadana a Internet

Les jornades compten amb la presència de figures rellevants en l'àmbit digital i tenen dos eixos centrals: el sector negocis a Internet i el servei públic a la xarxa

Elvira Vilardell
03 d'octubre del 2014
990_1412322394programa_digital_granollers-1
990_1412322394programa_digital_granollers-1 | Digital Granollers

Foto:Digital Granollers


Tots els interessats en les novetats tecnològiques i en la presència del món català a la xarxa tenen aquest divendres i dissabte, 3 i 4 d'octubre, una cita amb les jornades Digital Granollers. L'Ajuntament de la localitat vallesana organitza al Teatre Auditori diferents ponències entorn al món virtual, que agafen el relleu de la Catosfera, i que volen millorar el servei que la trobada aporta a la ciutat.  

En aquesta edició -la setena des de la primera Catosfera - els debats se centraran en dos temes principals: l'empresa i el servei públic. Es valorarà la importància que estan prenent conceptes com el big data -sistemes que aglutinen gran quantitat d'informació-, open data -dades obertes i de lliure accés- i el govern obert -doctrina que planteja la creació d'espais de participació ciutadana-. Des de  la reflexió d'aquests i altres conceptes Digital Granollers vol plantejar preguntes i donar respostes sobre com el món virtual està modificant els vells esquemes.

Conferències programades

Les jornades, que compten amb un interessant programa, s'inicien el divendres a les vuit del vespre amb la conferència "Big Data i Turisme", on es donarà a conèixer un estudi pilot que ha creuat dades de diversos negocis per a obtenir informació de gran utilitat pel sector turístic. A partir d'aquest anàlisi es vol reflexionar al voltant de les noves possibilitats que obre el big data en l'àmbit empresarial. Els conferenciants seran Xavier Capellades, responsable de l’àrea de Beta Products de Telefònica I+D, Víctor Oliver,  soci director de  RocaSalvatella , i José Antonio Donaire, director de l'Institut Superior d'Estudis Turístics.

La jornada de dissabte es divideix en dos blocs, el del matí que segueix amb la tònica empresarial i el de la tarda que té un caire més social. "Nou models" és la ponència que enceta el dissabte i que tractarà sobre nous patrons empresarials. Ho farà presentant el model de negoci d'algunes empreses que estan obtenint bons resultats com Social&Beyond, que permet als comerços i empreses oferir wifi gratis, o Airbnb, basada en la recerca de lloguer a les grans ciutats. Àngel Mesado, d'Airbnb, Jordi Vallejo, de Social&Beyond, i Xavier Verdaguer, emprenedor instal·lat a Silicon Valley es faran càrrec de la conferència. El cicle sobre l'àmbit dels negocis el tanca "Emprenedors", que se centra en el procés que va des de la idea inicial fins a la posada en marxa d'un projecte. Els ponents seran Nic Olivé, CEO a Please; Ferran Puntí, director de màrqueting a Kerad Games; Jordi Rodríguez, gerent de Perception, i Màrius Serra, escriptor, periodista i autor de mots encreuats.

L'encarregada d'encapçalar el bloc social serà "Ciutadania, govern obert i participació", amb una reflexió crítica sobre l'ús de les xarxes socials i la participació ciutadana a la xarxa. Els ponents seran entesos en aquest àmbit com Jordi Bernabeu, piscòleg i educador; Marc Garriga, propietari de desideDatum Data Company; Juan Insua, director del CCCB Lab, i Joan Subirats, professor a l'Institut de Govern i Polítiques Públiques. "Cultura Digital" donarà continuïtat a la jornada i vol debatre entorn a com la cultura i les institucions d'aquest àmbit intervenen en el món digital. D'això en parlaran Montserrat Gumà, cap de l'Àrea editorial del MNAC, Josep Perelló, director del OpenSystemsUB Research Group, i Linda Valdés, coordinadora de programes públics i web de la Fundació Antoni Tàpies. "Acabarà el suport digital per suplir el periodisme tradicional en paper?" és la pregunta central de la conferència sobre periodisme, on diversos comunicadors amb important presència a Internet, entre ells Salvador Cot, director de NacióDigital, exposaran la seva visió pel que fa a aquesta controvèrsia. La taula de ponents la completaran Saül Gordillo, cap de continguts digitals a El Periódico; Carles Capdevila, director de l'Ara, i Roger Palà, periodista i impulsor del Crític.  
 
Canvis i novetats

Segons el responsable de Digital Granollers, Sergi Morera, una de les principals novetats ha estat la d'incloure dins el programa temes com la cultura i la participació ciutadana en el sector digital, dues qüestions que creen molt interès i que estan a l'ordre del dia. A més, Morera explica que aquestes jornades pretenen tenir continuïtat i incidència el l'àmbit local i públic. En aquest sentit s'han organitzat activitats a la ciutat del Vallès al llarg de l'any per a seguir i ampliar els continguts de Digital Granollers. El primer d'aquests "labs" és l'Scracth Code Club per a infants (del 30 de setembre al 16 de desembre), el segon Viquimarató x Granollers (dissabte 25 d'octubre) i l'últim Formació mobile Mtalent (el 18 de novembre).

Digital Granollers compleix la seva setena edició després d'iniciar-se l'any 2008 sota el nom de Catosfera. La primera jornada que es va organitzar va néixer amb la idea de ser una trobada de bloguers catalans, però ha anat evolucionant fins a convertir-se en un espai que dóna cabuda a les novetats i temes d'interès que envolten Internet. En les darreres edicions les jornades han tractat sobre els catalans que han marxat fora i treballen en empreses d'Internet; les possibilitats que ofereix el món virtual per sortir de la crisi, i el futur i present de twitter. Si voleu participar a les jornades podeu fer-ho de manera gratuïta, però cal que us inscrigueu abans a través de la web de Digital Granollers, ja que les places són limitades. També podeu seguir l'acte a través del hastag #DigitalGran.
 

Programa de les jornades / Digital Granollers